بوبین شیر برقی

سیستم‌های پنوماتیک و هیدرولیک برای ایجاد نیرو در صنایع از پتانسیل سیالات استفاده می‌کنند. کنترل این سیالات و ایجاد مسیر تنظیم شده برای استفاده از انرژی آنها توسط قطعات کنترل‌گر و تنظیم‌کننده‌ای مانند بوبین شیر برقی انجام می‌شود Selonoid valve یا بوبین شیر برقی یک آهن‌ربای مغناطیسی است که در سازه آن سیم ‌پیچ و هسته مرکزی، به ‌کار رفته است. طراحی دستگاه‌های مختلف برای صنایع متعدد با استفاده از همین قطعات کنترلی انجام می‌شود. شایان‌ ذکر است که یک بوبین شیر برقی در واقع یک محصول مهم است که در آن هسته مرکزی و سیم ‌پیچ استفاده شده است. کنترل جریان هوا یا آب در سیستم پنوماتیک یا هیدرولیک توسط نیروی الکترومغناطیس این شیر انجام می‌شود. در یکی از قوانین ساده فیزیک چنین گفته می‌شود که جریان الکتریکی در هنگام عبور از سیم می‌تواند جریان الکترومغناطیسی ایجاد کند که این امر، تابع قطر و سایز سیم خواهد بود.

در صورتی که به‌ صورت مدور پیچیده شود، باعث تقویت الکترومغناطیس مدار شده و می‌توان از آن به‌عنوان یک آهنربا استفاده کرد. پایه اساسی در تولید و ساخت این قطعه تنظیمی، قانون فیزیکی است که بیان شد. سازه اصلی شیر، میدان الکترومغناطیسی دارد که امکان کنترل جریان سیالات را برای او فراهم می‌کند. هر بوبین شیر برقی از دو پارت مهم ساخته شده که پارت اول مربوط به کویل است و پارت دوم بیانگر ساختمان اصلی بوبین خواهد بود. به‌ محض عبور جریان الکتریکی از مدار شیر، میدان الکترومغناطیسی ایجاد می‌شود که نیروی آن می‌تواند زبانه‌ای که در مسیر شیر قرار گرفته است را به سمت بالا حرکت دهد. این حرکت سبب می‌شود تا شیر باز شده و مسیری برای عبور سیالات ایجاد گردد.

اجزای تشکیل دهنده بوبین شیر برقی

اجزای تشکیل دهنده بوبین شیر برقی

بوبین‌های برقی اجزای مهمی دارند که هریک از آنها در مجموعه کاری خود نقش بسزایی ایفا می‌کنند. یکی از این اجزا، بدنه بوبین است که معمولاً از جنس فولاد تولید می‌شود و نام دیگر آن قاب است. ورقه‌های فولادی که بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند می‌توانند بدنه مقاومی برای بوبین بسازند. جریان الکتریکی که در سیم ‌پیچ کویل وجود دارد موجب می‌شود تا قاب بوبین دارای خاصیت الکترومغناطیسی شده و سمبه را جذب کند.

جذب قسمت سمبه، سبب می‌شود تا در شیر حرکت کند. قسمت مهم بعدی در یک بوبین، سیم ‌پیچ آن است که باید طولانی و پیچیده ساخته شود تا بتواند میدان الکترومغناطیسی قوی‌تری ایجاد نماید. فلز مس برای ساخت سیم‌های این قسمت انتخاب مناسبی خواهد بود. صنعت الکتریسیته به ‌صورت پرتیراژ از فلز مس استفاده می‌کند چرا که فلز رسانا و گران‌بهایی است. قسمت سمبه که نام دیگر آن پیستون است، وظیفه اتصال یا قطع جریان سیال را برعهده دارد. اگر طراحی شیر برقی به ‌صورت بسته انجام شده باشد، در زمانی که جریان الکتریکی در دو سر سیم ‌پیچ وجود نداشته باشد، سمبه در قسمت تحتانی قرار گرفته و می‌تواند از عبور جریان سیالات، جلوگیری کند.

در یک حالت دیگر در صورتی ‌که جریان الکتریکی به سیم ‌پیچ وارد شود، سمبه را به خود جذب می‌کند. این عمل سبب می‌شود تا سمبه به بدنه بوبین نزدیک شود اما باید گفت که تابع میزان جریان الکتریکی است که وارد مدار شده است. طبیعتاً زمانی که ولتاژ مدار به بالاترین حد خود برسد، شیر بوبین باز می‌شود. آخرین بخش مهم از یک شیر برقی فنر آن است که وظیفه بازگرداندن سمبه به حالت اول را برعهده دارد. در پایان باید گفت که هر بوبین از یک قاب محافظ برخوردار است تا در برابر آسیب‌هایی مانند رطوبت و آلایندگی‌های هوا مصون بماند.

بوبین شیر برقی

انواع بوبین شیر برقی

صنایع پنوماتیک و هیدرولیکی که از دستگاه‌های مختلف استفاده می‌کنند، باید به‌تناسب کارایی دستگاه خود از بوبین مناسب استفاده نمایند. بدین منظور تولیدکنندگان این قطعات، بوبین شیر برقی را در دو حالت بوبین سرهم و بوبین جدا می‌سازند. شیر برقی‌هایی که دارای بوبین سرهم هستند طراحی آنها به‌گونه‌ای است که قابل نصب بر روی شیر خواهند بود. با این تفسیر چنانچه بوبین دچار اختلال در کارایی خود گردد، باید شیر را به طور کامل جدا کرد تا نسبت به تعمیر یا تعویض آن اقدام شود.
شکل عادی طراحی شیر بوبین‌های برقی در شیرهایی با بوبین جدا است که طبیعتاً ساخت آنها تفکیکی بوده و در هنگام نصب بر روی یکدیگر قرار می‌گیرند. مهم‌ترین مزیت این ساخت، تعمیرات آسان آن است به صورتی که در زمان اختلال عملکرد می‌توان به‌ راحتی کویل را جدا نموده و آن را تعمیر کرد.

نکات مهم در انتخاب و استفاده از بوبین

پارامترهای مختلفی بر کارایی بوبین شیر برقی تأثیرگذارند که می‌توانند سرعت و پتانسیل توان کاری بوبین را تعیین کنند. این پارامترها خود تابع مواردی مانند شدت جریان ورودی، تعداد دوایر موجود در سیم ‌پیچ، جنس هسته مرکزی، شکل و ابعاد هسته مرکزی و قطر سیم‌های استفاده شده خواهند بود. آگاهی نسبت به مشخصات فنی و کارایی بوبین شیر برقی سبب می‌شود تا هر شخص بتواند متناسب با نیاز دستگاه‌های خود بوبین خود را انتخاب کرده و به خرید آن اقدام کند. برای مثال اگر قرار است تا بوبین در یک فضای کوچک به کار گرفته شود، می‌توان با استفاده از یک سیم طویل و پیچیدگی‌های متعدد، یک میدان الکترومغناطیسی قوی به وجود آورد. طبیعتاً هراندازه صنعت مذکور گسترده‌تر شود و توان بیشتری مدنظر باشد، به همان اندازه سایز شیر بوبین و سیم‌پیچ آن افزایش می‌یابد.

بوبین شیر برقی پنوماتیک

بوبین شیر برقی به‌عنوان یک قطعه تنظیمی هم برای سیستم‌های هیدرولیکی و هم برای صنایع پنوماتیکی کاربرد دارند. کویل‌های موجود در بوبین شیر برقی که برای سیستم‌های پنوماتیکی به کار می‌روند، دارای یک میدان الکترومغناطیسی هستند که مانند نمونه‌های دیگر توانایی کنترل سیالات را برای سیستم به ارمغان می‌آورند. هر بوبین شیر برقی برای صنایع پنوماتیک از سه جز مهم سمبه، بدنه و سیم ‌پیچ ساخته شده تا بتواند نقش خود را در سیستم پنوماتیک ایفا کند.

کنترل فشار، کنترل وضعیت و کنترل میزان فشار هوا در دستگاه از کارایی‌های یک بوبین شیر برقی به شمار می‌رود. زمینه‌های مختلفی از جمله خط تولید در کارخانه‌ها، داروسازی، سرامیک و کاشی، خودرو و ماشین‌سازی‌های صنعتی، صنایع شیمیایی، صنایع غذایی و کارخانه‌های تولید کننده مواد شیمیایی از بوبین شیر برقی برای کنترل انرژی خود استفاده می‌کنند.

بوبین شیر برقی پنوماتیک
سخن نهایی

سیستم های پنوماتیک و هیدرولیک از پتانسیل سیالات صنعتی استفاده می کنند. کنترل این سیالات و ایجاد یک مسیر تنظیم شده برای استفاده از انرژی آنها توسط کنترل کننده ها و تنظیم کننده هایی مانند بوبین شیر برقی انجام می شود. دستگاه های مختلف برای صنایع مختلف با استفاده از اجزای کنترلی یکسان طراحی شده اند. شایان ذکر است که بوبین شیر برقی در واقع یک محصول مهم است که از یک هسته و یک سیم پیچ استفاده می کند. کنترل جریان هوا یا آب در سیستم پنوماتیک یا هیدرولیک توسط نیروی الکترومغناطیسی این شیر انجام می شود. یک قانون ساده فیزیک بیان می کند که جریان الکتریکی می تواند جریان الکترومغناطیسی را هنگام عبور از سیم ایجاد کند که تابعی از قطر و اندازه سیم است. جی اس اف هیدرولیک با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

بروزرسانی 4.12.00

دیدگاهتان را بنویسید