تفاوت پنوماتیک با هیدرولیک

برای بررسی تفاوت پنوماتیک با هیدرولیک لازم است که در ابتدا راجع به آن‌ها اطلاعات کافی داشته باشید.

🔶 پنوماتیک: پنوماتیک در صنعت یعنی این که برای انتقال انرژی از هوای فشرده شده استفاده می‌شود؛ در این سیستم‌ها انرژی پنوماتیکی به انرژی مکانیکی تبدیل می‌شود. به منظور اتوماتیک کردن بسیاری از سیستم‌ها و یا تحت کنترل قرار دادن ابزار دقیق در صنایع مختلفی همچون صنایع چوب، صنایع دارویی، صنایع غذایی، صنایع گاز و پتروشیمی و… از پنوماتیک استفاده می‌کنند.

🔶 هیدرولیک: هیدرولیک یعنی این که کار را توسط مایع تحت فشار و یا حرکت به انجام رساند. طراحی کردن سیستم‌های هیدرولیکی که بر پایه انتقال قدرت هستند با استفاده از یک سیال یا یک مایع تحت فشار صورت می‌گیرد. توسط هیدرولیک می‌توان که بدون استفاده از وسایل سنگین به جابه‌جایی نیرو در مقیاس‌های بزرگ پرداخت.

سیستم پنوماتیک

کاربرد و مزایای سیستم پنوماتیک

در این قسمت کاربردهای سیستم پنوماتیک و مزیت‌هایی آن را مورد بررسی قرار می‌دهیم؛ درحقیقت، کمتر صنعتی پیدا می‌شود که از تکنولوژی‌های پنوماتیکی بهره نبرده باشد. در ادامه برخی از این صنایع را مورد بررسی قرار می‌دهیم:

پنوماتیک و صنعت خودروسازی: می‌توان گفت که اصلی‌ترین کاربرد پنوماتیک در صنعت خودروسازی خواهد بود که از آن برای تنظیم صندلی برای ماشین‌های مدرن و یا بسیاری از مراحل ساخت و ساز، شکل دهی بدنه و غیره استفاده می‌کنند.

پنوماتیک و صنایع غذایی: یکی دیگر از کاربردهای این تکنولوژی در صنایع غذایی است؛ برای مثال می‌توان به تولید ظروف یکبار مصرف و یا کنسروسازی اشاره کرد.

✅ پنوماتیک و برق: در صنعت برق از پنوماتیک به وفور استفاده می‌شود و از جمله مهم‌ترین آن‌ها می‌توان به صنایع برش چوب، جوشکاری و… اشاره کرد.

✅ پنوماتیک و صنعت کشاورزی: از سیستم پنوماتیک هم برای انجام کارهای کشاورزی بهره می‌برند. برای مثال می‌توان به عملکرد دستگاهایی همچون میوه چین، خرمن کوب، کمباین، بیل مکانیکی، ماشین حفاری و غیره اشاره کرد.

✅ پنوماتیک و حمل و نقل: برای مثال این روزها به استفاده از این سیستم حمل و نقل کردن وسایل سنگین به راحتی صورت می‌گیرد. از سیستم پنوماتیک در ماشین‌های سنگینی مثل لیفتراک و جرثقل و غیره استفاده می‌کنند.

سیستم هیدرولیک

مزایای سیستم پنوماتیک

☑️ حساسیت کم نسبت به تغییرات دمایی

☑️ نسبت به سیستم‌های هیدرولیکی سرعت اجرای بالاتری دارد.

☑️ به دلیل استفاده از گاز و هوا در پنوماتیک آلودگی وجود ندارد.

☑️ از آن جایی که این سیستم‌ها غیر قابل اشتعال هستند و جرقه‌ای هم ندارند از امنیت بالایی برخوردار هستند.

☑️ راحتی در کنترل کردن سرعت نیرو و با استفاده از شیر برقی پنوماتیک می‌توان آن را تغییر جهت داد.

کاربرد و مزایای سیستم هیدرولیک

در صنایع مختلفی هم از سیستم‌های هیدرولیکی بهره می‌برند که از جمله آن‌ها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

🔵 هیدرولیک و صنایع دریایی: با استفاده از این سیستم می‌توان که کشتی را به سمت ساحل کشید و یا این که تور را از آب بالا آورد.

🔵 هیدرولیک و صنایع بسته‌بندی: در صنایع بسته‌بندی برای انجام کارهایی همچون ماشین چسب زنی و لفاف پیچی از سیستم هیدرولیک بهره می‌برند.

🔵 هیدرولیک و صنعت نفت: اساساً از هیدرولیک در پالایشگاه‌ها استفاده می‌کنند.

🔵 هیدرولیک و صنعت فولاد: در این صنعت برای فشار بالا در جهت کشش آهن یا فلز از هیدرولیک بهره می‌برند.

🔵 هیدرولیک و صنعت هواپیما سازی: برای سیستم تنظیم بال هواپیما، ترمز هواپیما، به منظور باز و بسته کردن درب هواپیما و غیره از هیدرولیک استفاده می‌شود.

مزایای سیستم هیدرولیک

⭐️ عمر طولانی

⭐️ استحکام و قدرت بسیار بالای آن

⭐️ تولید کردن انرژی با توانی بالا

⭐️ به دلیل این که استاندارد است قطعات آن را به راحتی می‌توان نصب کرد.

⭐️ می‌تواند که حرکت خطی را به چرخشی و یا بالعکس تبدیل کند.

تفاوت سیستم پنوماتیک با هیدرولیک

تفاوت اصلی سیستم پنوماتیک با هیدرولیک

تفاوت اصلی سیستم پنوماتیک با هیدرولیک عبارت‌اند از:

عنصر عامل

در سیستم‌های هیدرولیک عنصر عامل روغن هیدرولیک است که یک مایع تراکم ناپذیر است و در صنعت مدل‌های مختلفی دارد؛ بایستی که باتوجه به کاربرد از مدل‌های خاص بهره گرفت، اما در سیستم‌های پنوماتیک عنصر عامل یا همان سیال استفاده شده هوای فشرده شده است. در حقیقت هوای فشرده شده گازی است که متراکم شده است؛ البته در این سیستم‌ها به جای هوا می‌توان از سایز گازها استفاده کرد.

مدار باز و مدار بسته

در سیستم‌های هیدرولیک دو نوع مدار باز و مدار بسته وجود دارد. اساساً سیستم هیدرولیک مجهز به یک مخزن است که در آن روغن هیدرولیک را به اندازه مشخصی نگهداری می‌کنند. توسط پمپ‌های هیدرولیک تعبیه شده این مقدار روغن مکش می‌شود و سپس وارد سیستم می‌شود و پس از اتمام کار دوباره به مخزن برگردانده می‌شود؛ به این سیستم یک سیستم بسته می‌گویند، اما در مقابل در سیستم‌های پنوماتیک با استفاده از کمپرسورها هوای محیط مکش می‌شود و سپس آن را متراکم و فشرده می‌کند و در نهایت وارد سیستم می‌شود.

این هوای فشرده شده پس از اتمام کار توسط مجراهای خروجی داخل جک یا شیرهای کنترل کننده به محیط تخلیه می‌شود و دوباره به سیستم بر نمی‌گردد؛ به این دلیل این سیستم مدار باز خواهد بود.

موقعیت دقیق عملگرها

عملگرهای نهایی در این دو سیستم همان موتورها یا جکل‌های هیدرولیکی یا پنوماتیکی هستند که وابسته به توان پنوماتیک یا هیدرولیک هستند که در نهایت فعال بودن آن‌ها در سیستم با توجه به این مورد خواهد بود؛ برای مثال در دستگاه هیدرولیک بالابر، عملگر جک هیدرولیک است که به کابین وصل شده و منجر به حرکت کابین می‌شود، اما دستگاه پرس سیستم پنوماتیک، جک پنوماتیکی خواهد بود که منجر به حرکت قالب می‌شوند و سپس شکل‌دهی یا عملیات پرس صورت می‌گیرد.

نداشتن آلودگی و استفاده در صنایع بهداشتی

در بسیاری از صنایع که پاکیزی یک اصل و رکن اساسی است از سیستم پنوماتیک بهره می‌برند، برای مثال صنایع بهداشت و غذایی را می‌توان نام برد. این سیستم از هوای فشرده استفاده می‌کند و آلودگی خاصی ندارد، اما در سیستم‌های هیدرولیک احتمال نشت روغن وجود دارد.

سخن نهایی

لازم است اشاره کنیم که در این مطلب از فروشگاه اینترنتی جی اس اف سعی کردیم که تفاوت پنوماتیک با هیدرولیک را مورد بررسی قرار دهیم و در ابتدا هر کدام از آن‌ها را به صورت جداگانه بیان کردیم امیدوارم که از خواندن این متن به اطلاعات کافی رسیده باشید؛ نظرات و سؤالات خود را برای ما کامنت بگذارید.

بروزرسانی ۱۵ اردیبهشت ۱۴۰۱

دیدگاهتان را بنویسید