شیر برقی پنوماتیک

با یک مشاوره رایگان بهترین را انتخاب کنید!

سیستم های پنوماتیک به عنوان یکی از نوآوری‌های بارز انسان در زمینه انتقال سیالات در نظر گرفته می‌شوند. این ابزارها با افزایش فشار و توان، قابلیت انتقال مایعات و حتی هوا را به شکل بهینه‌تری دارند و مسیر حرکت آن را به کمک شیر برقی پنوماتیک قابل کنترل می‌کنند. در سیستم‌های پنوماتیک، شیر برقی پنوماتیک به عنوان یک اصلی‌ترین اجزای این سیستم‌ها شناخته می‌شود، که این قطعه کاربردی گاها تحت عنوان شیر پنوماتیک و یا شیر برقی بادی هم شناخته میشود.

شیر برقی پنوماتیک

این شیرها برای کنترل جریان هوا طراحی شده‌اند و از کمپرسورها تغذیه می‌شوند، برای بهره‌گیری از یک جریان مطلوب، انتخاب شیر برقی مناسب ضروری است.

 شیرهای برقی پنوماتیک در اکثر موارد به عنوان قطعات با مصرف انرژی کم و استانداردهای بهداشتی بالا شناخته می‌شوند. این مسئله نشانگر این است که استفاده از شیرهای برقی نه تنها به محیط زیست آسیب نمی‌زند، بلکه یک راه برتر برای حفظ بهداشت و پاکیزگی در سیستم‌های پنوماتیک است.

استفاده از شیر برقی بادی این امکان را فراهم می‌کند که مسیر جریان هوا به دقت تعیین شده و سپس میزان قدرت آن به بهترین شکل ممکن تنظیم شود. این ویژگی‌ها باعث بهبود کارایی و دقت در سیستم‌های پنوماتیک می‌شوند و در عین حال، مشکلات زیست محیطی را به حداقل می‌رسانند. به طور کلی، استفاده از شیر پنوماتیک بادی به عنوان یک ابزار کنترلی در سیستم‌های پنوماتیک به محیط زیست و بهره‌وری انرژی کمک فراوانی می‌کند.

شیر برقی پنوماتیک

شیرهای پنوماتیک در حالت عادی می‌توانند در برابر ۱۰ بار فشار هوا مقاومت کرده و بدون مشکل به فعالیت خود ادامه دهند؛ اما شیرهای پنوماتیک در سیستم‌های تقویت شده و قدرتمندتر می‌توانند تا بیش از ۴۰ بار فشار را به راحتی تحمل کرده و در شرایط سخت، دچار مشکل نشوند.

شیر برقی پنوماتیک انواع زیادی دارد و استفاده از آن می‌تواند بسته به سیستم پنوماتیکی شما و نیازهای دستگاه، متفاوت باشد.

سایزبندی‌های مختلف این شیرها سبب می‌شود تا بتوان به راحتی نوع مناسب آن را برای خانه انتخاب کرده و یک سیستم پنوماتیک خوب داشته باشیم. در ادامه نیز برخی از انواع شیر پنوماتیک را بررسی کرده، قیمت شیر برقی پنوماتیک و سایزبندی‌های مختلف آن‌ها را با یکدیگر به صورت کوتاه، مرور می‌کنیم، اگر قصد خرید شیر برقی پنوماتیک دارید، با کارشنان فروشگاه جی اس اف هیدرولیک در تماس باشید.

📑 دانلود کاتالوگ شیر برقی پنوماتیک ◀️ ◀️ 📥 شیرهای برقی / پنوماتیک ISO 15407-1 📄

نامگذاری شیرهای پنوماتیک برقی

شیر پنوماتیک بادی

گفتنی است که دسته‌بندی شیر پنوماتیک برقی بر اساس راه‌های ورودی و خروجی شیر صورت می‌گیرد. برای مثال زمانی روی شیر برقی حک می‌شود ۵/۳، این که دارای پنج عدد ورودی و خروجی است و برای شیر سه حالت ممکن وجود دارد.

عددی که اول ذکر می‌شود یعنی در سمت چپ وجود دارد نشان دهنده تعداد ورودی و خروجی‌ها است و عددی که در سمت راست قرار دارد نشان دهنده تعداد حالت‌های شیر است. برای این که ساختمان داخلی شیر راحت‌تر شناسایی شود روی شیر برقی پنوماتیک دیاگرام حالت‌های متفاوت، در حالت توقف رسم می‌شود.

انواع شیر برقی پنوماتیک

انواع شیر برقی پنوماتیک

شیر برقی بادی معمولا انواع مختلفی دارد که در ادامه آن‌ها را بررسی می‌کنیم:

شیر برقی پنوماتیک ۲-۵ (پنج به دو)

این مدل شیر برقی به صورت یک یا دو طرفه هستند یعنی از یک یا دو طرف تحریک خواهند شد. به شیرهایی که یک طرفه هستند با توجه به نوع تحریک تک‌زیگنال و تک‌بوبین هم نام دارند.

این شیرها به صورت فنری و قفلی ساخته می‌شوند که پس از قطع جریان برق فنر اسپول شیر را به حالت قبل بر می‌گرداند. در شیر پنج به دو، دو عدد بوبین با برق‌دار شدن بوبین یا استفاده از اسپول دچار تغییر مسیر می‌شود.

شیر برقی پنوماتیک ۲-۵ (پنج به دو)

شیر برقی پنوماتیک ۲-۲ (دو به دو)

شیر برقی ۲ – ۲ که به آن شیر کبریتی نیز گفته می‌شود، عموما در صنایع و ماشین آلات بزرگ مورد استفاده قرار گرفته و وظیفه آن نیز کنترل و هدایت جریان هوای فشرده خواهد بود.

همانطور که گفته شد شیر برقی پنوماتیک انواع مختلفی دارد و هر کدام از انواع آن‌ها، می‌تواند به نوع خاصی به ما کمک کرده و سیستم پنوماتیک ما را راه اندازی نماید.

یکی از اصلی‌ترین نکات مثبت درباره شیر برقی کبریتی، میزان فضایی است که این شیر اشغال می‌کند. عموما شیر برقی پنوماتیک قطعه کوچکی است و هیچکدام از انواع شیرهای برقی، فضای زیادی نیاز ندارند؛ اما این مسئله درباره شیر برقی ۲ – ۲ مقداری متفاوت بوده و این شیرها حتی نسبت به دیگر انواع شیر پنوماتیک نیز از فضای کمتری استفاده کرده و نیاز به فضای زیادی نخواهند داشت.

شیر برقی پنوماتیک ۲-۲ (دو به دو)

این مسئله به نوعی یکی از بهترین نکات درباره این شیرها محسوب می‌شود. این شیرها دارای دو پورت هستند که برای ورود و خروج هوا تعبیه گشته و هوا با گذر از این دو پورت، تحت کنترل سیستم پنوماتیک در آمده و بدین شکل ما می‌توانیم از قابلیت کنترل فشار و جریان هوا بهره‌مند شویم.

در ساخت شیر هیدرولیک برقی کبریتی از دیافراگم استفاده نشده که دلیل این مسئله، در مستقیم بودن شیرها است. این شیرها با جایگیری کم و عملکردی بالا و مناسب، می‌توانند یکی از بهترین انتخاب‌های ممکن برای سیستم پنوماتیک شما باشند.

🔥🔥🔥از تخفیفات استثنایی برخورد دار شوید ◀️ ابزار آلات صنعتی 🔥🔥🔥

شیر برقی پنوماتیک ۲-۳ (سه به دو)

این شیر برقی، دستی و سیگنال ۳ به ۲ همچون شیر ولو دایرکشنال و اسپول است که حرکت اسپول باعث تغییر وضعیت شیر می‌شود. این شیر در سه مدل برقی، دستی و سیگنال تولید می‌شود.

شیر برقی پنوماتیک ۲-۳ (سه به دو)

شیر برقی پنوماتیک ۳-۵ (پنج به سه)

این شیر هم پنوماتیک است که پنج پورت روی شیر است و دارای سه حالت مختلف است. البته برای عملگر علاوه بر ابتدا و انت‌ها دارای یک موضوع وسط هم است. موضع وسط عملگر می‌تواند آزادانه یا قفل به هر طرفی حرکت کند.

شیر برقی پنوماتیک ۳-۵ (پنج به سه)

شیر برقی پنوماتیک یک سو کننده 

زمانی از شیرهای برقی یک سو کننده استفاده می‌‎کنند که بایستی در خطوط لوله جلوی برگشت جریان گرفته شود. در برخی از موارد ممکن است که برگشت جریان، فرآیند دستگاه را دچار اختلال کند؛ این قضیه هنگامی رخ می‌دهد که از پمپ یا کمپرسور استفاده می‌شود.

شیر برقی پنوماتیک یک سو کننده 

شیرهای برقی پنوماتیک کنترل فشار

این مدل شیر برقی بسیار پرکاربرد است و معمولا کنترل فشار سیال را با آن‎ها انجام می‌دهند. گاهی اوقات به منظور محدود کردن فشار سیال موجود از این شیرهای برقی استفاده می‌کنند. اساس برای بیشتر شدن سطح ایمنی سیستم‌‎های پنوماتیک کاربرد دارند و معمولا کار آن‎ها کنترل فشار در مخازن خواهد بود. اصولا این کار را با کاهش فشار جریان ورودی سیال انجام می‌دهند.

شیرهای برقی پنوماتیک کنترل فشار

در برخی موارد برای سیستم‌هایی که به فشار ثابتی احتیاج دارند از این شیرها بهره می‌گیرند. استفاده دیگر این شیرها برای طراحی سیستم‌های کنترلی خواهد بود. اگر این شیر را در مدار قرار دهید و فشار پایین‎تر از رنج مشخص شده باشد و یا بالاتر از آن باشد؛ اپراتور سیستم با توجه به صدای شیر متوجه مشکل به وجود آمده در شیر می‎شود و در نهایت آن را پیگیری می‌کند.

📑 📥 دانلود کاتالوگ شیر برقی پنوماتیک 📥 📄

طراحی شیر برقی بادی

ساختار شیر برقی بادی

شیرهای برقی از نظر طراحی که دارند به دسته‌های مختلفی تقسیم می‌شود. که یکی از آن‌ها شیر اسپولی است که با یک گلوگاه در ساختار معرفی می‌شوند.

گلوگاهی که در ساختار این شیر وجود دارد امکان کنترل و تنظیم جریان فشار هم فراهم می‌شود. در مسیر جریان عبوری یک گلوگاه قرار دارد که بر هوای ورودی نظارت می‌کند و میزان شدت آن را کنترل می‌کند.

گاها جهت جریان را به یک طرف محدود می‌کند که تمام این اقدامات به منظور کنترل جریان هوا است و در تولیدات و تجهیزات مختلف اهمیت زیادی دارد. ساختار این شیر برقی پنوماتیک بسیار ساده است اما عملکرد بسیار مناسبی هم دارد.

اگر می‌خواهید شیر برقی ارزان را با کیفیت مناسبی تهیه کنید می‌توانید به فروشگاه‌ جی اس اف هیدرولیک مراجعه کنید. اساسا انتخاب شیر برقی پنوماتیک کار راحتی است اما برای افرادی که با ویژگی، طراحی آن و تنوعی که دارند، آشنا باشد.

تنوع شیر برقی بادی

تنوع شیر بادی پنوماتیک بسیار زیاد است و تنوع عملکرد هم در تقسیم‌بندی این شیر موثر واقع می‌شود. تمام شیرهای برقی بادی دارای ورودی و وخروجی هستند و با توجه به یک راهه و دو راهه و… بودن قیمت متفاوتی دارند. مدل‌های سه راهه این شیر در بسیاری از صنایع کاربرد دارد و سایر مدل‌ها نیز برای پوشش برخی صنایع استفاده می‌شوند. از آنجایی که تنوع این شیرهای برقی پنوماتیک زیاد است در صورت نداشتن اطلاعات کافی انتخاب و خرید آن‌ها سخت است. این شیرها به صورت پرسی یا پیچی موجودند و قیمت‌ها متفاوتی دارند.

اجزای داخلی شیر برقی پنوماتیک

اجزای داخلی شیر برقی پنوماتیک

هر یک از اجزاء داخلی شیرهای برقی پنوماتیک به طور جداگانه وظیفه‌ای را بر عهده دارند و در صورتی که هر کدام عملکرد درستی نداشته و خراب شده باشد، باید نسبت به تعمیر آن اقدام کرد. موارد زیر اجزاء شیر برقی را شامل می‌شوند:

بدنه اصلی

بدنه اصلی شیر به شکل مستطیل است و در واقع همه اجزای دیگر شیر برقی بر روی آن تعبیه شده است. به عنوان مثال یکی از مهم‌ترین قطعاتی که در شیر قرار می‌گیرد، قطعه‌ای به نام اسپول است. این بدنه در حقیقت محلی برای ورود و خروج باد است.

اسپول

اسپول در واقع هسته یا قلب تپنده شیر برقی پنوماتیک به حساب می‌آید. می‌توان گفت که ساختار این قطعه همانند میله‌ای استوانه‌ای است که بر روی آن برآمدگی‌هایی وجود دارد که مسیر باد را به طرف پورت‌های مختلف شیر برقی پنوماتیک تغییر می‌دهد. این نکته قابل توجه در مورد اسپول این است که این قطعه، از طریق سلونوئیدها به حرکت درمی‌آید.

اسپول

سلونوئید

محل قرارگیری سلونوئید بر روی یک یا دو سر شیرهای برقی پنوماتیک است که یک شافت یا فنر درون آن تعبیه شده است. شافت یا فنر داخل شیر به وسیله یک میدان مغناطیسی به حرکت درمی‌آید، با این وجود با حرکت خود به اسپول ضربه وارد می‌کند. به این ترتیب با به حرکت در آمدن اسپول به راست یا چپ، در آخر مسیر باد عوض شده یا فرمان شیر تغییر پیدا می‌کند. باید گفت که ایجاد میدان مغناطیسی در واقع به وسیله بوبین‌ها صورت می‌گیرد.

سلونوئید

بوبین‌

در شیرهای برقی پنوماتیک روی سلونوئید سیم‌پیچ‌های قرار گرفته که از جنس مس ساخته شده و بوبین نام دارند. برق به بوبین‌های شیر متصل می‌شود. در واقع یک و یا دو بوبین در هر شیر وجود دارد که در صورت دادن برق به هر یک از آن‌ها، باعث تحریک آن شده و حرکت اسپول در جهت آن صورت می‌گیرد. در صورت قطع شدن برق، اسپول به وسیله فنر موجود در انتهای خود به وضعیت اولیه خود باز خواهد گشت.

بوبین‌ها

فنر

دو عد فنر در دو سر اسپول قرار دارد که طول آن‌ها به طور تقریبی ۲ تا ۳ سانتی‌متر است. مواقعی که از طریق نیروی میدان مغناطیسی، اسپول به حرکت درمی‌آید و به سمت مخالف می‌رود، اسپول به کمک فنرها به حالت اول برگشته و در جای اول خود قرار می‌گیرد.

فنرها

 

خرید شیر برقی پنوماتیک

در هنگام خرید شیرهای برقی پنوماتیک لازم است که پارامترهای زیادی همچون برند ،جنس، نوع سیال، نرخ جریان و … را در نظر بگیرید؛ در ادامه هر کدام از این موارد را بیشتر مورد بررسی قرار می‌دهیم:

نوع سیال

سعی کنید شیر برقی را متناسب با نوع سیال انتخاب کنید. از این شیر برای سیال‌هایی همچون روغن، آب، هوا، بخار، گازوئیل و … استفاده می‌شود.

نرخ جریان

لازم است که برای تعیین کردن مقدار جریان، شیر برقی منظم بررسی شود. اگر سایز شیر برقی برای عبور جریان بزرگ‌ بود لازم است جریان متناسب با آن باشد که موجب هدر رفتن جریان نشود. اما در صورتی که شیر را کوچک انتخاب کنید محرک‌ شیر برقی به درستی کار نخواهد کرد.

خرید شیر برقی پنوماتیک

نصب سوپاپ

برای نصب شیر از دو روش چند منظوره و مستقل استفاده می‌شود. در واقع در نصب مستقل شیرهای IN-Line لازم است که برای عملکرد درست در نزدیکی محرک نصب شوند. در واقع همه پورت‌ها قسمتی از بدن یک سوپاپ داخل خط‌اند در صورتی که واحدهای نصب شده در ManiFold دریچه‌اند که از دو بخش منبع تغذیه و کانال‌های خروجی هم بهره می‌برند.

برق مورد نیاز

لازم است مقدار وات یا ولتاژ را بدانید تا شیر برقی مناسب را انتخاب کنید؛ فراموش نکنید که جریان به وسیله دهانه دریچه محدود می‌شود، در واقع برای دهانه‌های بزرگ به انرژی بیشتری احتیاج است. برای مثال اگر به منبع تغذیه کم و سرعت بالا احتیاج است باید از شیر کنترل شده خلبان استفاده کنید چرا که بهترین گزینه برای این نوع نیاز برقی خواهد بود.

هدف ویژه

معمولا از این شیرهای برقی برای درجه حرارت بالا، چشمه زیر آب، مکان‌ها بیرونی، خوردگی، جوهای منفجره و خطرناک و … استفاده خواهند شد.

برندهای شیر برقی پنوماتیک

برندهای شیر برقی پنوماتیک

شیر برقی پنوماتیک دارای برندهای مختلفی است که هر کدام از این برندها دارای ویژگی، کارکرد، کیفیت و قیمت‌های مخصوص به خود هستند؛ در ادامه مهمترین و پرفروش‌ترین برندهای شیر برقی پنوماتیک را به شما معرفی می‌کنیم:

  1. شیر برقی پنوماتیک برند Air Logic

برند Air Logic در سال 1945 تاسیس شد، این برند انواع شیر برقی پنوماتیک را با کیفیت بالا و استحکام بی‌نظیر تولید و در اختیار خریداران قرار می‌دهد. تمام محصولات این برند دارای استانداردهای ISO 9001: 2008 هستند؛ از مهم‌ترین تولیدات این برند می‌توان به شیرهای پنوماتیک دقیق و قطعات پنوماتیک مینیاتوری اشاره کرد. قطعات داخلی شیر برقی پنوماتیک برند Air Logic استیل ضد زنگ تولید شده‌اند و در برابر فشارهای زیاد و شرایط متغیر محیطی از خود مقاومت فراوان نشان می‌دهند.

  1. شیر برقی پنوماتیک برند Herion

برند Herion نیز یکی از معروف‌ترین برندهای تولید کننده انواع شیرهای برقی پنوماتیک است؛ این برند آلمانی انواع شیر برقی را تولید و در اختیار خریداران قرار می‌دهد. این شیرها دارای یک ورودی و سه خروجی با جنس اتصال برنجی هستند.

  1. شیر برقی پنوماتیک برند Air Control

برای افرادی که مایل به خرید شیر برقی پنوماتیک چینی هستند، این محصول می‌تواند گزینه مناسبی باشد. کمپانی Air Control یک شرکت چینی است که انواع محصولات و تجهیزات هیدرولیکی مانند شیر پنوماتیک، ضربه گیر پنوماتیک، اتصال پنوماتیک، اکچویتورهای پنوماتیک و…. را تولید و با کیفیت عالی و قیمت مناسب در اختیار مصرف کنندگان قرار می‌دهد.

  1. شیر برقی پنوماتیک برند نامور

شیرهای برقی پنوماتیک برند نامور جزء شیر برقی پنوماتیک ایرانی هستند که از کیفیت بالا و مرغوبیت زیادی برخوردار می‌باشند؛ این شیرها در 3 اندازه کلی ⅛، ¼ و ⅜ تولید شده و همین موضوع باعث افزایش تقاضا برای خرید و استفاده از آنها شده است. این شیرهای صنعتی در دو مدل باز و بسته به بازار عرضه شده و شما می‌توانید بر اساس نیاز خود بهترین نوع را خریداری کنید.

برندهای شیر برقی پنوماتیک

ولتاژ انواع شیر برقی بادی

ولتاژ انواع شیر برقی پنوماتیک از جمله مهم‌ترین مسائلی است که هنگام خرید این تجهیزات باید در نظر داشته باشید؛ این وسایل دارای ولتاژ‌های مختلفی هستند و هر کدام از آنها درجه کیفی و مصرف مخصوص به خود را دارند. در حال حاضر شیر برقی پنوماتیک 12/24/220 ولت از جمله پرکاربردترین و پرمصرف‌ترین شیر پنوماتیک است که خرید و فروش آن در حجم زیاد انجام می‌شود.

شیرهای برقی پنوماتیک با ولتاژ 24

در این شیرهای برقی از یک منبع تغذیه 24 ولتی استفاده می‌شود، در اصل این منبع ولتاژ بسیار کوچک است و به عنوان یک منبع برق DC شناخته می‌شود؛ شیرهای برقی 24 ولت بسیار ایمن هستند و در آنها قطعات مهمی مانند بدنه شیر، دیافراگم شیر و سیم پیچ وجود دارد. معمولا این تجهیزات از عملکرد پایدار، دوام بالا و صدای کمی برخوردار هستند، به همین دلیل امروزه خرید و فروش آنها بسیار رایج است.

شیرهای برقی پنوماتیک با ولتاژ 12

شیر برقی پنوماتیک 12 ولت جزء کمیاب‌ترین و در نهایت گران‌ترین نوع شیرهای برقی در ایران است، ایمنی این نوع شیرها نیز زیاد است و از بهترین تجهیزات و قطعات تولید شده اند. در بیشتر مواقع این شیرهای برقی را از فولاد ضد زنگ با تحمل فشار بالا تولید می‌کنند؛ از اصلی‌ترین مشخصات این تجهیزات می‌توان به کم صدا بودن و داشتن اندازه کوچک اشاره کرد.

شیرهای برقی پنوماتیک با ولتاژ 220

شیرهای برقی پنوماتیک با ولتاژ 220 ولت از جمله پرکاربردترین و رایج‌ترین تجهیزات پنوماتیکی هستند، این محصولات از دو قسمت اصلی سیم پیچ برقی و بدنه شیر تشکیل شده‌اند؛ این وسیله را می‌توان برای تمامی سیالات از جمله مواد شیمیایی، گاز، بخار و آب اعمال کرد.

ولتاژ انواع شیر برقی پنوماتیک

قیمت شیر پنوماتیک بادی

معمولا قیمت شیر برقی پنوماتیک در نظر گرفته می‌شود با توجه به پارامترهای مختلفی همچون برند، کیفیت، جنس، نوع شیر، سایز، فرمان و … تعیین می‌شود. در واقع با توجه به این مسئله که ممکن است شیر برقی بادی با چه متریالی ساخته شده باشد با قیمت‌های مختلفی مواجه خواهید شد معمولا این شیرهای را از جنس برنج ،پلاستیک و استیل می‌سازند که قطعا قیمت یکسانی برای این متریال‌های متفاوت وجود نخواهد داشت.

در واقع هر چه کیفیت تولید شیرهای برقی بیشتر باشد به طبع قیمت نهایی که برای آن‌ها در نظر گرفته می‌شود، بیشتر خواهد بود. ناگفته نماند این جمله به این معنا نیست که شیرهای برقی ارزان قیمت از متریال خوبی ساخته نشده‌اند، بلکه منظور این است که وابسته به نوع استفاده و کاربرد شیر است که شیر از متریال‌های متفاوتی ساخته می‌شوند.

شیرهای برقی که برای سیستم های پنوماتیک مورد استفاده قرار میگیرد را از چدن، برنج، پلاستیک و استیل می‌سازند. در بسیاری از مواقع با توجه به میزان ولتاژ قیمت نهایی تعیین می‌شود.

سایزبندی شیر برقی پنوماتیک

دسته‌بندی‌های مختلفی که از شیر برقی وجود دارند، سبب شده تا استفاده از آن برای تمامی سیستم‌ها ممکن باشد و شما بتوانید بدون هیچ مشکل و نگرانی خاصی، شیر برقی پنوماتیک مناسی خود را خریداری کرده و از آن در سیستم خود استفاده نمایید.

یکی از اصلی‌ترین و البته کوچک‌ترین انواع شیر برقی شیر برقی ۲ -۲ است که در بخش‌های قبلی به مطالعه این مورد پرداخته و ویژگی‌های مختلف آن را با یکدیگر مقایسه کردیم.

برخی از شیرهای برقی دارای سه پورت ورودی و خروجی هستند و استفاده از آن برای سیستم‌های بزرگتر و پیچیده‌تر مناسب خواهد بود که به این شیر‌ها شیر ۲ – ۳ نیز گفته می‌شود.

قیمت شیر برقی پنوماتیک

شما می‌توانید بر اساس نیاز خود از هر نوع شیر پنوماتیکی استفاده نمایید؛ از شیرهای دو پورتی گرفته تا شیرهایی که ۵ پورت دارند و با استفاده از آن می‌توان انواع جریان هوا را مدیریت کرده و قدرت آن را به دلخواه خود تغییر داد.

با انتخاب شیر برقی پنوماتیک مناسب و نصب آن به شیوه صحیح و اصولی در سیستم پنوماتیک، نسبت به سلامت سیستم خود و بازده بالای آن اطمینان حاصل کرده و فرآیندی موفقیت‌آمیز را تجربه نمایید.

اهمیتی ندارد که سیستم شما سیستمی بزرگ و پیچیده بوده یا سیستمی ساده محسوب می‌شود؛ در هر حالتی استفاده از شیر پنوماتیک باکیفیت یکی از واجبات در زمینه سیستم‌های پنوماتیک به شمار می‌آید.

کاربرد شیر برقی پنوماتیک

تنوع زیادی که در ساخت شیرهای برقی دیده می‌شود موجب شده است که در انواع کارها اعم از کارهای ساده و کارهای پیچیده، برای راحتی هر چه بیشتر کار مورد استفاده قرار بگیرند.

گفتنی است که شیرها به تازگی وارد صنعت شده‌اند اما در حوزه‌ها و زمینه‌های مختلف مورد استفاده قرار می‌گیرند؛ در واقع شیرهای برقی پنوماتیک کاربردهای گسترده و وسیعی در صنعت دارند و از یک طرف ایمنی را برای سیستم‌های مختلف فراهم می‌کنند.

اصولا این شیرها نقش کنترل کردن جریان سیالات را بر عهده دارند و در هر جایی که روغن، آب، نفت، گاز و … وجود داشته باشد، می‌توان از شیرهای برقی استفاده کرد.

اساسا در بسیاری از پروژه‌های سنگین که به هوای فشرده احتیاج دارند و یا این که در بسیاری از موارد لازم است که جریان به صورت غیر دستی کنترل شود برای مثال جریان گازها و … شیرهای برقی گزینه مناسبی خواهند بود چرا که از رخ دادن اتفاق‌های بزرگ جلوگیری خواهند کرد.

در حقیقت می‌توان گفت در چنین شرایطی گزینه‌های بسیار مناسبی هستند و برای عملکرد خود تنها به جریان برق احتیاج دارند.

در نتیجه لازم است بدانید در جریان‌های بزرگ‌تر که ایمنی بیشتری طلبیده می‌شود، بهترین گزینه استفاده از شیر پنوماتیک برقی خواهد بود و اساسا عملکرد منحصر به فردی خواهد داشت.

کاربرد شیر برقی پنوماتیک در صنایع

جریان فشرده هوا در صنایع زیادی باید هدایت یا قطع گردد. بنابراین کاربرد اصلی شیر برقی پنوماتیک در صنعت قطع یا وصل جریان هوای فشرده می‌باشد. گازهایی مثل نیروژن و آرگون در قطع جریان شیرها کاربردی نیستند. صنایع شیمیایی، غذایی، داروسازی، نفت و گاز مهم‌ترین صنایعی هستند که از شیر برقی استفاده می‌کنند.

سوالات متداول

شیر برقی پنوماتیک چیست ؟

شیر برقی پنوماتیک شیری است که به واسطه نیروی الکترونیکی کار می کند یعنی میزان جریان هوا به واسطه سیستم پنوماتیک تنظیم می شود. مکانیزم بوبین برقی در این سیستم از نظر کیفیت و قیمت متفاوت است. از سوی دیگر بوبینی که در این شیرها استفاده می شود شامل یک ولتاژ خاص بوده و یک میدان مغناطیسی مشخص ایجاد می کند.

 

انواع شیر برقی پنوماتیک کدام است ؟

تنوع بالایی از انواع شیر برقی پنوماتیک در بازار موجود است که مهمترین آن موارد زیر است :

  • شیر برقی ۲-۵ (پنج به دو)
  • شیر برقی ۲-۲ (دو به دو)
  •  شیر برقی، دستی و سیگنال پنوماتیک ۳-۵ (پنج به سه)
  • شیر برقی پنوماتیک یک سو کننده 
  •  شیرهای برقی پنوماتیک کنترل فشار
شیر برقی پنوماتیک چه کاربردهایی دارد؟

بیشترین کاربرد این شیر برای کنترل محرک‌های پنوماتیکی است. برای مثال توربین‌ها، سیلندرها، دیافراگم‌ها و لوله‌ها.

تفاوت شیر پنوماتیک با شیر برقی در چه موردی است؟

بزرگ‌ترین تفاوت نیروی محرکه عملکرد آن‌ها خواهد بود؛ اساسا محرک‌های پنوماتیکی به منبع هوای ۶۰ الی ۱۲۵ پی اس ال احتیاج دارند. اما شیر برقی از طریق ولتاژ DC یا AC کنترل می‌شود.

عملکرد شیر برقی پنوماتیک چگونه است؟

این شیر از نیروی الکترومغناطیسی برای عملکرد استفاده می‌کند. با عبور جریان از سیم پیچ میدام مغناطیسی ایجاد شده و میله فلزی آهنی به حرکت در می‌آید.

بروزرسانی 1402/10/01