استاندارد دستکش ایمنی

برای کار کردن، استفاده از ابزارهای ایمنی بسیار مهم است. از آنجایی که بیش از ۷۰ در صد حوادث هنگام کار، به دست مربوط است باید برای محافظت از آن از دستکش ایمنی استفاده نمود. یکی از مهم‌ترین وسایل ایمنی که باید در هنگام انجام کار از آن استفاده کرد، دستکش کار است. دستکش‌ها برای محافظت از دست‌ها و ساعد در برابر سوختگی، بریدگی، سرما، ساییدگی، تماس پوست با مواد شیمیایی خطرناک و برخی شوک‌های الکتریکی هستند.

دستکش‌های ایمنی ممکن است از نظر شکل ظاهری شبیه هم باشند ولی کارکرد هر کدامشان فرق دارد و با توجه به مکان‌هایی که در آن هستند طبقه‌بندی می‌شوند. استفاده از دستکش‌های ایمنی در انواع مشاغل مثل آتش‌نشانی، کار با مته و فرز، محیط کار شیمیایی، کارگاهاه‌های صنعتی و…بسیار مهم است.

با خواندن مقاله استاندارد دستکش ایمنی بتوانید راهنمایی‌های لازم را جهت تهیه این دستکش‌ها به دست آورید و متناسب با حرفه خود از ابزار آلات صنعتی آن دیدن کرده و برای محافظت از خود آن‌ها را خریداری نمایید.

دستکش‌های ضد باکتری

انواع استاندارد دستکش ایمنی

دستکش‌ها انواع مختلفی دارند که با توجه به کاربردشان، علامت‌های اختصاری خاصی بر روی آن‌ها درج شده که معنا و مفهوم خاصی دارند و اطلاعات درباره‌ی آن‌ها بسیار برای ما سودمند است. مثلا استاندارد EN ۳۷۴ برای شغل‌های آزمایشگاهی طرح شده است و ارزیابی‌های شیمیایی را بیان می‌کند. این استاندارد در مرحله کیفیت‌سنجی بر روی دستکش‌ها قابل اجرا می‌باشد. از دستکش‌هایی با استاندارد EN ۵۱۱ در سردخانه‌ها و برج‌های خنک کننده استفاده می‌شود و در برابر کاهش دما بسیار عالی عمل می‌کند. همچنین در آزمایشگاه‌های پاتولوژی و میکروبیولوژی از دستکش‌های ضد باکتری با علامت اختصاری EN ۴۲۱ در مقابل عوامل بیماری‌زا استفاده می‌شود.

استاندارد دستکش ایمنی

استانداردهای AN ۳۸۸.۴۰۷، ۴۲۰.۴۲۱، ۴۵۵.۶۵۹

علامت اختصاری EN ۳۸۸ که بر روی دستکش‌ ایمنی درج شده است به معنای ارزیابی ابزار ایمنی در برابر برش و ضربات مکانیکی و فیزیکی می‌باشد که این مرحله از کیفیت‌سنجی را به خوبی و موفقیت گذرانده است. از دستکش‌های ایمنی با علامت اختصاری EN ۴۰۷ برای حرفه آتش نشانی نیز استفاده می‌شود که با موفقیت تست آتش را پشت سر گذاشته است. علامت اختصاری EN ۴۲۱ برای عوامل بیماری‌زا است که برای مشاغل بیمارستانی که با MRI نیز سر و کار دارند به کار می‌رود که مقاومت دستکش را در برابر رادیو اکتیو نشان می‌دهد.

از دستکش‌های ایمنی با علامت اختصاری EN ۴۲۰ برای کارکنان اداره برق و تکنسین‌های این شغل استفاده می‌شود که نشان دهنده مقاومت محصول را در مقابل پتانسیل است. از ترکیب استاندارد ۴۲۰ و ۴۰۷، علامت اختصاری EN ۶۵۹ ساخته شده است که سنجش مقاومت دستکش در برابر مواد شیمیایی و رطوبت در حرفه آتش نشانی را نشان می‌دهد. استاندارد AN ۴۵۵ بیانگر مقاومت در مقابل بریدگی‌های چاقوی جراحی و خطرات عفونی دیگر است که توسط پزشکان برای معالجه بیماران و فرآیندهای مهمی مثل جراحی نیز استفاده می‌شود.

استانداردهای ۱۲۴۷۷ و ایزو ۱۰۸۱۹

این ترکیب برای امتحان ضربات فیزیکی و بالا رفتن حرارت به کار می‌رود. تشریح محافظت دست در برابر جوش توسط دستکش‌هایی با علامت ۱۲۴۷۷ انجام می‌شود. مواد این استاندارد شامل مواردی مثل ابعاد و سایز دستکش، بسته‌بندی و آرم محصولات شرکت، اتمام کار، کارایی اساسی مکانیکی، خواص دی الکتریک، تاثیرات دی الکتریک و تست حرارت بالا می‌باشد. علامت اختصاری AN ۱۲۴۷۷ برای شغل جوشکاری به کار می‌رود که از ترکیب ۳۸۸ و ۴۰۷ برای ارزیابی کیفیت استفاده می‌شود. برای سنجش توانایی منتقل شدن ارتعاشات از دستکش‌ها به دست‌ها از مجموعه استانداردهای ایزو با شماره ۱۰۸۱۹ استفاده می‌شود. تست ایزو ۱۰۸۱۹ بین ۲۵ تا ۱۲۵۰ هرتز انجام می‌شود. در دستکش محافظت در برابر ارتعاش، ضخامت آن باید کمتر از ۸ میلی متر باشد تا عایق خوبی برای سطح انگشتان و دست باشد.

علامت اختصاری دستکش ایمنی

استاندارد ۱۰۵-۲۰۱۱ ANSI

در هنگام ساخت تولیدات مختلف و عرضه آن‌ها به بازار بوسیله‌ی سازمان ANSI آمریکا، این سازمان استانداردهای آن‌ها را نیز تضمین می‌کند که در سال‌های ۲۰۰۵.۲۰۱۱، ۲۰۱۶ ویرایش شده است. نمونه‌هایی از استانداردهای ANSI آمریکا مواردی مثل سوراخ شدن و سایش، مقاومت در مقابل نفوذ و سایش مواد شیمیایی، تست و ارزیابی مقاومت دستکش در مقابل برش و خواص اشتعالی می‌باشد. این استانداردها در زمان کار کاهش ارتعاشات دست‌ها را نیز تضمین می‌نمایند. وجود رتبه‌بندی برای کارایی دستکش‌های ایمنی باعث می‌شود تا مصرف کنندگان بتوانند از یک دستکش ایمنی مناسب استفاده کنند. در مقایسه با کدهای ایمنی دیگر و سایر استانداردها، این استاندارد از فراگیری و دامنه بیشتری برخوردار است و با استفاده از پشتوانه علمی و عملی خود خواهد توانست که یک تجهیز ایمنی مناسب را به مشتریان عرضه کند.

سخن نهایی

همانطور که گفته شد دستکش‌های ایمنی شاخه‌ای از تجهیزات ایمنی فردی است که باید از استانداردهای بالایی برخوردار باشد تا برای انواع کارها و مشاغل قابل اطمینان باشد. در هنگام استفاده از دستکش‌های ایمنی باید شناخت درستی از استانداردهای دستکش داشته باشید تا با رعایت آن‌ها سلامت دست‌ها و اعضای بدن به خوبی محافظت شود. در حقیقت این استانداردها یک دستورالعمل کلی هستند که معین می‌کندهر فردی باید از اصول طراحی و ساخت تجهیزات ایمنی با خبر باشد. شرکت‌های گوناگون زیادی انواع ابزار ایمنی از جمله دستکش ایمنی را تهیه و تولید می‌کنند. دستکش ایمنی مناسب را باید از سایت‌های معتبر مثل سایت جی اس اف تهیه کنید. در سایت جی اس اف، دستکش‌های ایمنی با استانداردهای بین المللی مناسب معرفی و عرضه می‌شود.

بروزرسانی 1401/10/18

دیدگاهتان را بنویسید