شیر فشار شکن

ثابت بودن وضعیت سیالات حین عبور در دستگاه‌های صنعتی از اهمیت بالایی برخوردار است. برای مثال تغییر فشار جریان مواد در لوله‌ها می‌تواند مشکلات زیادی را به وجود بیاورد. به همین علت توصیه می‌شود برای ایمنی بیشتر، از شیر فشارشکن استفاده شود. شیر فشارشکن فشار ورودی را کاهش می‌دهد و به این طریق از نشتی و خروج سیالات از لوله‌ها جلوگیری می‌کند. برای جایگذاری و استفاده از این وسیله، باید به خوبی با نحوه نصب شیر فشارشکن و تنظیم آن آشنا باشید. این وسیله در صنعت تولید مواد غذایی، صنعت ساختمان سازی، آبگرمکن‌های زمینی، بخارشوها، لباسشویی‌ها و ابزارهای تهویه به کار می‌رود. هزینه نسبتا بالای خرید و نصب شیر فشارشکن هیدرولیک یکی از معایب آن به شمار می‌آید. البته این مقدار در مقابل ارزش حفاظتی که از جان افراد و دستگاه‌ها می‌کند بسیار ناچیز است، در ادامه قطعات تشکیل دهنده را خدمت شما معرفی می‌کنیم.

قطعات تشکیل دهنده شیر فشار شکن

بدنه شیر فشارشکن عموما از جنس پلیمر یا چدن نشکن بوده و در ابعاد گوناگون تولید می‌شود. این قطعه قابلیت تعویض داشته و امکان جایگزینی آن وجود دارد. بدنه شیر فشارشکن محلی برای خارج شدن شیرهای خروجی، وارد شدن مجرای ورودی و نصب مکانیزم فشار بوده؛ همچنین گیج (Gage) شیر روی آن درج شده است.

درپوش برای کنترل ورود و خروج سیال به کار می‌رود و عموما از جنس پلیمرهای مقاوم ساخته می‌شود.

دیسک متحرک همانند بدنه، از جنس پلیمر بوده یا از چدن نشکن ساخته می‌شود. مجموعه متحرک دیسک امکان تنظیم فشار را فراهم می‌کند و در صورت فرسودگی، به آسانی می‌توان آن را تعویض کرد.

دیافراگم‌ها یا همان کنترلرها برای تنظیم جریان به کار می‌روند و تنوع بسیار بالایی دارند. امکان کنترل فشار به دو حالت دستی و اتوماتیک، از مزایای این وسیله به شمار می‌آید.

سیت آب بندی، عموما با فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. سیت آب‌بندی را می‌توان بدون جداسازی از شبکه تعویض و مشکل سیستم را به آسانی برطرف کرد.

قطعات تشکیل دهنده شیر فشار شکن

مراحل نصب شیر فشار شکن

نصب شیر فشارشکن بسیار آسان است و افراد می‌توانند به راحتی آن را انجام دهند. اطلاعات لازم برای نصب، به صورت کامل در دفترچه راهنما نوشته شده است. با این حال توصیه می‌شود که اگر پیش از این تجربه نصب و سر هم کردن دستگاه‌های مشابه را نداشته‌اید، از افراد متخصص کمک بگیرید. مهم‌ترین گام‌های نصب این دستگاه عبارتند از:
⚪ بازرسی لوله و پاکسازی آن از هرگونه جرم و شی خارجی
⚪ پیدا کردن جهت مناسب برای قرار دادن شیر (می‌توانید از فلش درج شده روی بدنه دستگاه کمک بگیرید.)
⚪ قرار دادن شیر فشارشکن در مکان مورد نظر
⚪ چک کردن نکات ایمنی و حصول اطمینان از موازی بودن فلنچ لوله‌ها
⚪ محکم کردن شیر فشارشکن با کمک ابزارهای مناسب و پیچ‌ها

جهت مشاوره و ارتباط با ما:

نکات مورد توجه در نصب شیر فشارشکن

نکات مورد توجه در نصب شیر فشارشکن

1. توصیه‌های قبل از نصب
🔹 پیش از نصب شیر، تمامی قسمت‌های آن را بررسی کنید تا ازعدم هرگونه آسیب حین حمل و نقل اطمینان حاصل کنید.
🔹 روکش‌های ورودی و خروجی را پیش از نصب جدا کنید.
🔹 از دسته‌ها و اهرم‌های شیر برای جابه‌جایی یا بلند کردن آن استفاده نکنید.
🔹 بخش‌های مختلف شیر را به خوبی وارسی کنید تا مطمئن شوید هیچ شی خارجی درون آن وجود ندارد.

2. توصیه‌های حین نصب
🔹 حتما از ابزارهای محافظ شخصی مانند دستکش و عینک برای نصب شیر فشارشکن استفاده کنید.
🔹 شیر را نزدیک به محل فشار نصب کنید.
🔹 بهتر است شیر را به حالت عمودی نصب کنید تا عملکرد بهتری داشته باشد.
🔹 مناطق نزدیک به خروجی، تلاطم بالایی دارند؛ توصیه می‌شود شیر فشارشکن را دور از نواحی نوسان فشار نصب کنید.
🔹 بهتر است شیر فشارشکن را در نزدیکی مخزن فشار نصب کنید تا تاثیر بیشتری داشته باشد.

3. توصیه‌های بعد از نصب
🔹 بعد از نصب، فشار جریان را آهسته آهسته افزایش دهید تا از عملکرد صحیح شیر مطمئن شوید.
🔹 اگر پس از افزایش فشار آزمایشی، شیر به خوبی کار نکرد؛ یعنی به تنظیم شیر فشارشکن احتیاج دارید.
🔹 بهتر است سالیانه از عملکرد صحیح دریچه‌ها مطمئن شوید و شیر فشارشکن را به صورت مرتب مورد آزمایش قرار دهید.

مراحل نصب شیر فشار شکن

سخن نهایی

هیدرولیک بودن شیر فشارشکن به این معناست که کار توسط مایع یا گاز انجام می‌شود. در واقع این دستگاه، بعد از افزایش فشار جریان باز می‌شود و به دنبال کاهش فشار جریان، بسته می‌شود. این باز و بسته شدن باعث می‌شود تا فشار در محدوده اطمینان نگه داشته شود. اما شیر اطمینان قبل از رسیدن فشار به حد معین شده باز شده و از آسیب به دستگاه، افراد و محیط زیست جلوگیری می‌کند. بی‌شک یکی از ضروری‌ترین وسیله‌ها برای حفظ ایمنی افراد و دستگاه‌های صنعتی، شیرهای ایمنی و کنترل فشار هستند.

یکی از پرکاربردترین شیرهای کنترل فشار صنعتی، شیرهای فشارشکن هستند که از افزایش فشار در لوله‌ها و دستگاه‌های صنعتی ممانعت به عمل می‌آورند. این شیرها در ابعاد و اندازه‌های گوناگون تولید می‌شوند و برای استفاده در لوله‌های حامل گاز، بخار و مایعات به کار می‌روند. نصب شیر فشارشکن به آسانی انجام می‌شود؛ البته لازم است که موارد ایمنی را رعایت کنید تا هنگام نصب مشکلی پیش نیاید. بهتر است پیش از نصب، یک فرد متخصص فشار دستگاه را تنظیم کند و بخش‌های مختلف شیر را به خوبی آزمایش کند. نصب صحیح و تنظیم شیر فشارشکن تا حد زیادی احتمال آسیب به دستگاه و خطر برای افراد را کاهش می‌دهد.

تاریخ انتشار 1402/02/10

دیدگاهتان را بنویسید