شیر یک طرفه

شیر یک طرفه، شیر صنعتی است که سیال‌های جاری درون آن فقط می‌توانند در یک جهت حرکت کنند و اگر خلاف این موضوع اتفاق بیافتد، شیر مسدود خواهد شد. شیرهای یک طرفه نام‌های دیگری مثل شیر غیر برگشتی، شیر خودکار و چک ولو نیز دارند که هرکدام از این نام‌ها نیز تصدیق کننده عملکرد این شیرها هستند. شیرهای خودکار در تجهیزات صنعتی گوناگونی کاربرد دارند، به همین دلیل انواع متفاوتی از این شیرها ساخته شده است. در ادامه سعی می‌کنیم با گفتن انواع شیر یک طرفه و کاربردهایش به شما در شناخت هرچه بهتر این محصول کمک کنیم.

مشخصات فنی شیر یک طرفه

شیر یک طرفه دارای مشخصات فنی مختلفی است که هرکدام از این مشخصات می‌توانند یک ویژگی مثبت محسوب شوند. این شیرها از لحاظ کاربرد و تحمل فشار رده بندی‌های متفاوتی دارند اما از مشخصات فنی عمومی این شیرها می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

این شیرها برخلاف قطعات صنعتی دیگر از طراحی ساده‌ای برخوردار هستند.

 محلی که سیال از طریق آن عبور می‌کند در اکثر شیرها حائز اهمیت نیست اما در شیر خودکار سیال تنها می‌تواند از طریق مسیر ورود حرکت کند. به همین دلیل اگر می‌خواهید سیال را در مسیری خلاف مسیر عادی عبور دهید باید این شیرها را برعکس کنید.

در شیرهای یک طرفه فنرهایی تعبیه شده است که با استفاده از تنظیم آن می‌توانید در فشار دلخواه دیسک‌ها را باز و بسته کنید.

 شیر‌های غیر برگشتی به طور معمول در هنگام ساخت، مخصوص سیال‌های مختلفی ساخته می‌شوند و همین نیز یکی از دلایل کاربرد گسترده این شیرها است.

این شیرها به دلیل طراحی که دارند در هنگام باز و بسته شدن هیچ گونه نیازی به اپراتور و یا حتی سیگنال ندارند.

شیر یک طرفه

عملکرد شیر یک طرفه

شیر یکطرفه به دلیل طراحی ساده‌ای که دارد، از عملکرد ساده‌ای نیز برخوردار است. نحوه عملکرد این شیرها به این صورت است که دیسک داخلی در ابتدا سبب باز شدن شیر خودکار می‌شود و این اجازه را به سیالات مختلف می‌دهد که حرکت کنند. سپس در هنگامی که از سرعت حرکت سیال که رو به جلو است کاسته شود و یا به طور کلی جهت حرکت آن تغییر پیدا کند، دیسک به طور خودکار بسته می‌شود و راه حرکت سیال را مسدود می‌کند. البته شیرهای یک طرفه اصولا از لحاظ عملکرد به چند دسته تقسیم می‌شوند. این دسته‌بندی برحسب روش حرکت عضو مسدود کننده است که در ادامه به گفتن انواع آن می‌پردازیم.

شیرهای یک طرف بلند شونده: عضو مسدود کننده این شیرها عمود بر نشیمنگاه است.

شیرهای یک طرفه لولایی ساده: عضو مسدود کننده این شیرها حول نقطه‌ای لولایی در خارج از نشیمنگاه می‌تواند بچرخد.

شیرهای یک طرفه لولایی الاکلنگی: این شیر نیز مانند شیر قبلی است اما با این تفاوت که لولا در مرکز نشیمنگاه است.

شیرهای یک طرفه دیافراگمی: عضوی که درون این شیرها وظیفه مسدودکنندگی دارد به صورت دیافراگم است. این دیافراگم می‌تواند بر روی نشیمنگاه بنشیند و یا حتی از آن جدا شود.

نصب شیر یک طرفه

شیر یک طرفه یکی از انواع شیرآلاتی است که از آن در سیستم‌های لوله کشی مختلف استفاده شده و بسیاری از افراد به وسیله آن، سیالات را به راحتی بین دو نقطه جا به جا می‌کنند. به شیرهایی شیر یک طرفه گفته می‌شود که در آن‌ها، سیال صرفا بتواند به یک طرف حرکت کند و حرکت دو طرفه در آن‌ها، مقدور نباشد. نصب شیر یک طرفه امری بسیار ساده و پیش پا افتاده محسوب می‌شود؛ اماعدم رعایت نکات ایمنی و مهم در هنگام نصب، می‌تواند چنین عمل ساده‌ای را نیز با خطا مواجه کرده و سبب بروز خرابی در لوله کشی شود. اگر به دنبال فرا گرفتن روش‌های مختلف برای نصب شیر یک طرفه هستید و می‌خواهید تا نحوه نصب این شیر را در هر سیستمی یاد بگیرید، این مقاله را تا انت‌ها مطالعه نمایید.

نحوه نصب شیر یکطرفه پمپ باد

اولین قدم برای نصب شیر یک طرفه در هر سیستمی، قطع جریان سیالات خواهد بود و شما باید در ابتدا جریان عبوری را متوقف کرده و سپس برای تعویض قطعه مورد نظر خود اقدام نمایید. از آن جهت که از شیر یک طرفه در مسیر عبور جریان هوا نیز استفاده می‌شود، پمپ‌های باد نیز یکی از دستگاه‌هایی هستند که در آن‌ها از شیر یک طرفه استفاده شده است. کمپرسورهای باد از شیر یک طرفه استفاده می‌کنند تا بتوانند به وسیله آن، مانع از انتقال هوا در جهت مخالف شوند. اگر قصد تعویض شیر یک طرفه پمپ باد را دارید بهتر است تا ابتدا جریان هوا را قطع کرده و سپس نسخه قدیمی شیر را تعویض نمایید. در مرحله بعد نیز می‌توانید با تشخیص بهترین نوع شیر و مناسب‌ترین آن‌ها برای سیستم خود، اقدام به نصب آن کرده و از کیفیت شیر یک طرفه استفاده نمایید.

نحوه نصب شیر یکطرفه پمپ باد
نحوه نصب شیر یکطرفه فاضلاب

نحوه نصب شیر یکطرفه فاضلاب

تنها استفاده شیرهای یک طرفه در زمینه پمپ‌های باد و آب خلاصه نشده و سیستم‌های فاضلاب نیز از شیر یک طرفه استفاده می‌نمایند. برای نصب شیر یک طرفه فاضلاب، ابتدا باید نوع مناسب شیر را بر اساس سایز لوله‌ها انتخاب کرده و سپس، اقدام به نصب آن نمایید. بعد از انتخاب نوع مناسب، باید محل نصب شیر یک طرفه را تمیز کرده و از پاک و خشک بودن آن منطقه، اطمینان حاصل کنید. توجه داشته باشید که یکی از دو راهی‌های موجود در راه نصب شیر مناسب برای فاضلاب، انتخاب شیر معمولی یا قفل‌دار است. شیرهای قفل‌دار به شما این قدرت را می‌دهند که به بهترین شکل ممکن جلوی عبور مایعات و سیالات را گرفته و اجازه عبور آن از هیچ سمتی را ندهید. این ویژگی در شیرهای یک طرفه معمولی دیده نمی‌شود.

نحوه نصب شیر یکطرفه آبگرمکن

آب‌گرمکن‌ها نمی‌توانند بدون استفاده از شیر یک طرفه به فعالیت خود ادامه داده و آب گرم خانه را برای ما تامین کنند. شیر یک طرفه در آبگرمکن منجر می‌شود تا آب صرفا در یک مسیر حرکت کرده و آب ورودی به مخزن این دستگاه با آب خروجی آن، مخلوط نشود. بسیاری از مشکلات پیش آمده برای آبگرمکن‌ها به واسطه شیر یک طرفه آن بوده و خرابی این شیر، سبب بروز چنین مشکلاتی در آن می‌شود. برای تعویض شیر یک طرفه آبگرمکن نیز درست به مانند دیگر شیرهای موجود عمل کرده و تمامی آن مراحل را به ترتیب، انجام می‌دهیم. بهتر است تا هنگام نصب شیر یک طرفه، به جهت آن دقت کرده و نصب شیر را به اصولی‌ترین و درست‌ترین شکل ممکن انجام دهید. انجام اشتباه مراحل نصب شیر می‌تواند برای تمامی دستگاه‌ها و سیستم‌ها از جمله سیستم‌های پنوماتیک مضر بوده و سبب از بین رفتن کارایی اصلی آن‌ها شود.

نحوه نصب شیر یکطرفه آبگرمکن
شیر یکطرفه پمپ آب

نحوه نصب شیر یکطرفه پمپ آب

یکی از مواردی که در آن از شیر آب یک طرفه بیشترین استفاده انجام می‌شود، مربوط به پمپ‌های آب خواهد بود. هرگونه پمپ آبی که شما در بازار مشاهده می‌کنید و یا آن را در خانه خود دارید، حداقل از یک شیر یک طرفه استفاده کرده و به وسیله آن، آب را به نقاط مختلف هدایت می‌کند.
برای نصب شیر در پمپ آب نیز ابتدا باید جریان سیال را قطع کرده و سپس نوع قدیمی آن را از دستگاه جدا کنید. در مرحله بعد، می‌توانید با نصب شیر بر اساس دستورالعمل‌های ارائه شده، پمپ آب خود را راه‌اندازی کرده و از آن استفاده نمایید. سیستم‌های بسیاری مانند سیستم‌های پنوماتیک و هیدرولیک، از شیرهای یک طرفه استفاده کرده و به کمک این لوازم، جریان آب، هوا و دیگر سیالات را به سمت هدفی مشخص، هدایت می‌کنند.

کاربرد شیر یک طرفه

شیر یکطرفه در قسمت‌های مختلفی از زندگی ما به صورت مستقیم و غیر مستقیم تاثیر گذار است. کاربرد این شیرها در صنایع مختلف، همچنین ساختمان‌سازی اثبات شده است.

شیر یک طرفه در ساختمان

کمپرسورهای پیستونی از منظر ساختار به سه دسته مختلف تقسیم می‌شوند. دسته اول این کمپرسورها، کمپرسورهای نیمه باز هستند؛ این کمپرسورها از نظر ظاهری بسیار شبیه به کمپرسورهای باز هستند با این تفاوت که این کمپرسورها قابلیت تعمیر را دارند و شما می‌توانید در صورت بروز هرگونه مشکل، آن را تعمیر نمایید. در مقابل این کمپرسورها، کمپرسورهای بسته قرار دارند. این دسته از لوازم صنعتی، متاسفانه قابلیت تعمیر ندارد و در صورت بروز هرگونه مشکل، شما مجبور هستید تا آن را به کل تعویض کرده و برای خرید یک دستگاه جدید اقدام نمایید.

موتور و محفظه این کمپرسورها قابل تفکیک از یکدیگر نیستند و کاملا به یکدیگر پرس شده‌اند. نوع دیگری از کمپرسورها، کمپرسور رفت و برگشتی باز نام دارند. استفاده از این کمپرسورها و کارایی آن‌ها تفاوت چندانی با انواع دیگر آن ندارند و شما می‌توانید به یک شکل از همه آن‌ها استفاده نمایید. ویژگی مثبتی که این نوع کمپرسور باد پیستونی نسبت به باقی آن‌ها دارد، قابلیت تعمیر شدن آن‌ها است. محفظه و موتور در این گونه از کمپرسورها از یکدیگر جدا بوده و این مسئله تعمیر آن‌ها را به امری ممکن و قابل انجام تبدیل می‌نماید.

شیر یک طرفه در صنعت

این شیرها به غیر از کاربرد در ساختمان در صنایع مختلف نیز کاربردی اساسی دارند. از اصلی‌ترین کاربرد این شیرها در صنایع مختلف می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:
• محافظت کردن از دستگاه‌هایی که به جهت معکوس جریان حساس هستند مثل مترآب یا فیلتر
• نگهداری از آب در هنگامی که دستگاه به دلایل مختلفی مثل زه کشی باید خاموش شود.
• در میکسرهای ترموستات از جریان‌های متقاطع با فشار خطی نابرابر جلوگیری می‌کند.
• این شیرها باعث می‌شوند که در سلونوئید ولوها ریسک برگشت در هنگام خرابی لوله‌ها کاهش پیدا کند.

عملکرد شیر یک طرفه

انواع شیر یک طرفه و خصوصیات آن‌ها

شیر یکطرفه بر اساس نوع عملکرد، جنس، نوع اتصال و… به چند گروه تقسیم‌بندی می‌شود. در عناوین قبل در خصوص انواع شیر خودکار باتوجه به نوع عملکرد آن سخن گفتیم، در ادامه به دیگر تقسیم بندی‌ها می‌پردازیم و انواع متفاوتی از این شیرها را معرفی می‌کنیم.

انواع شیر یک طرفه

علاوه بر موارد بالا شیرهای دیگری نیز وجود دارند که یا عملکردی مشابه به شیرهای یک طرفه دارند و یا شیرهای یک طرفه زیر مجموعه آن قرار می‌گیرند. شیر برقی هیدرولیک یکی از انواع شیرهای صنعتی مهم است که انواع متفاوتی دارد و یکی از انواع آن شیرهای کنترل جهت است. شیرهای کنترل جهت نیز خود به چند دسته تقسیم‌بندی می‌شوند و شیر یکطرفه یکی از این دسته‌ها را به خود اختصاص می‌دهد. شیر برقی پنوماتیک نیز مانند شیر خودکار برای کنترل سیال ساخته شده است. این شیرها بیشتر در صنایع شیمیایی کاربرد دارند و همچنین برای قطع و وصل سیال مانند شیرهای خودکار نیاز به اپراتور و یا کاربر ندارند.

شیر فشارشکن هیدرولیک نیز از دیگر شیرهای مهم صنعتی است که مانند شیر یکطرفه از طراحی اجزا ساده‌ای برخوردار است و همچنین مانند شیرهای یک طرفه در محافظت از دستگاه‌های مختلف صنعتی کاربرد دارند. با توجه به انواع متفاوتی که شیرهای یک طرفه دارند و کاربردهای آن، گروه تولیدی جی اس اف هیدرولیک از سال‌های پیش تا کنون با تولید انواع شیرهای صنعتی که در بالا به برخی از آن‌ها اشاره کردیم سعی کردند تا نیاز بازار را از نمونه با کیفیت این شیرها تامین کنند.

سخن نهایی

در پایان با توجه به تمامی مطالبی که گفتیم می‌توانیم شیر یک طرفه را از پرکاربردترین شیرهای موجود در بازار بدانیم. این شیرها توانسته‌اند در عین سادگی، پیچیده‌ترین کارها را برای ما انجام بدهند تا ما بتوانیم از مزیت‌های فراوان‌شان استفاده لازم را ببریم و کار خود را در جاهای مختلف پیش ببریم.

تاریخ بروز رسانی : 140202/10

دیدگاهتان را بنویسید