طرز کار شیر برقی پنوماتیک

طرز کار شیر برقی پنوماتیک: ارزش شیرهای برقی زمانی معلوم می‌شود که در موقعیت‌های مشخص در شرکت‌های گوناگون، جریان هوای فشرده قطع شود تا تولید محصولات به بهترین حالت ممکن انجام شود. اگر در عملکرد شیرهای برقی کوچکترین مشکلی بوجود آید، موجب اختلال در سیستم تولید و از رده خارج شدن محصول تولید شده می‌شوند. همانگونه که عنوان شد کارکرد شیر برقی پنوماتیک جریان الکتریکی است و موجب تبدیل انرژی الکتریکی به مکانیکی می‌شود و همچنین باعث قطع و وصل شدن جریان برق نیز می‌شود. از شیر برقی پنوماتیک می‌توان برای قطع و وصل نمودن جریان هوا استفاده کرد. از این نوع شیرها برای قطع و وصل گازهایی مثل اکسیژن و نیتروژن و… نمی‌توان استفاده نمود. شیر برقی پنوماتیک دارای یک شیر می‌باشد که مکانیزم بوبین برقی برای آن در نظر گرفته شده است تا از طریق این بوبین برقی بتوانند کنترل قطع و وصل شدن جریان هوا را در دست بگیرند.

این کار توسط یک سیستم کنترلی خارج از شیر برقی صورت می‌گیرد و موجب افزایش کارایی سیستم مربوطه می‌شود. همچنین این قطع و وصل شدن سریع جریان هوا و کارکرد آسان این نوع شیرهای برقی موجب راحتی کار کاربران هنگام استفاده از آن شده است. مثلا با توجه به مکانیزم شیر برقی پنوماتیک، از آن برای مکان‌هایی مثل کارخانجات تولیدی استفاده می‌شود. با توجه به این سیستم مشخص می‌شود که در چه زمان‌هایی عملیات قطع و وصل شدن هوا بوسیله‌ی شیر و اجزای مختلف آن منتقل و انجام می‌شود. آگاهی از طرز نصب شیر برقی پنوماتیک و درست استفاده نمودن آن موجب ایجاد بهبود روند کار و صرفه جویی هزینه‌ها می‌شود.

شیر برقی پنوماتیک

اجزای شیر برقی پنوماتیک

قطعه اول بدنه اصلی می‌باشد که یک بلوک مستطیل شکل بوده و تمامی اجزا بر روی آن قرار می‌گیرند. بوبین قطعه بعدی می‌باشد که از سیم پیچ مسی و روکشی از جنس باکالیت که جهت ایجاد میدان مغناطیسی و جا به جایی قطعات بوبین می‌باشد، تشکیل شده است. سولنوئید که داخل آن یک خار و فنر وجود دارد بر روی بدنه اصلی قرار می‌گیرد. و در نهایت اسپول که تعیین کننده مسیر باد و نوع فرمان شیر می‌باشد و داخل بدنه جای دارد.

طرز کار شیر برقی پنوماتیک

نحوه کار شیر برقی پنوماتیک

در ادامه به بررسی تخصصی‌تری از نحوه کار شیر برقی پنوماتیک می‌پردازیم. همان طور که گفته شد این شیر‌ها از طریق برق مستقیم کار می‌کنند. این ولتاژ برق میتواند از ۱۲ تا ۲۲۰ ولت متغییر باشد و محل انجام این بوبین‌ها هستند. پس در نتیجه برای شروع به کار ابتدا باید سیم کشی آن را انجام دهید تا برق به بوبین‌ها برسد. به علت سیم پیچ بودن بوبین ها، به محض وارد شدن برق در آن‌ها یک میدان مغناطیسی ایجاد می‌شود. حال به علت قرار داشتن بوبین بر روی سولنوئید، این میدان مغناطیسی اثری مستقیم بر روی قطعات داخلی سولنوئید از جمله خار کوچکی که به آن اشاره شد می‌گذارد.

این اثر به صورت خطی می‌باشد و باعث حرکت بشدت سریع و خطی خار داخل سولنوئید می‌شود. علت حرکت خطی خار به این دلیل می‌باشد که باید به اسپول داخل بدنه ضربه وارد کند تا مسیر حرکت باد تغییر کند. در واقع اسپول با حرکت خود باعث تغییر موضع و کار کردن این شیر‌ها می‌شود و محرک اصلی حرکت اسپول همان خار کوچک و بوبین می‌باشد. اسپول زمانی که در موقعیت‌های مختلف خود شروع به حرکت می‌کند با برآمدگی‌هایی که بر روی خود دارد بر طبق فرمان شیر سبب می‌شود که مسیر بعضی از پورت‌ها برای ورود باد باز یا بسته باشد که همین باز و بسته بودن پورت‌ها باعث جا به جایی باد بین مسیر‌های مختلف می‌شود. برای درک بهتر طرز کار شیر برقی پنوماتیک در ادامه فرمان‌های مختلف را بررسی می‌کنیم:

شیر برقی پنوماتیک ۳/۲

اولین مورد شیر برقی پنوماتیک ۳/۲ می‌باشد. در این شیر به طور کلی ۳ پورت برای ورود و خروج باد وجود دارد که کاربرد آن‌ها برای ورود هوا، خروج هوا به سمت جک و تخلیه هوای اضافه می‌باشد. نکته قابل توجه درباره این جک، قابلیت کنترل جک به یک سمت رفت یا برگشت به علت وجود تک پورت برای مصرف کننده جک می‌باشد که باید از جک‌های فنر بازگشتی برای این نوع شیر‌ها استفاده کرد.

فرمان ۵/۲ تک بویین

مورد بعدی فرمان ۵/۲ تک بویین می‌باشد که در این مدل تنها یک سر بوبین برای تحریک شیر داریم. اسپول در موضع ابتدای وقتیکه برقی به آن وارد نشده در حالت سکون قرار دارد و مسیر ورود هوا (P) به مسیر خروج آن به سمت (A) می‌باشد و سپس بعد از ورود برق اسپول حرکت کرده و مسیر P به A بسته می‌شود و به مسیر P به B راه پیدا می‌کند. با قطع برق فرمان برق اسپول به کمک فنر‌های شیر سر جای اول خود برمیگردد.

فرمان ۵/۲ دو بوبین

فرمان ۵/۲ دو بوبین

فرمان ۵/۲ دو بویین در ابتدا و انتهای بدنه شیر قرار گرفته است و زمانی که بر یک سر بوبین برق وارد می‌شود مثل حالت تک بوبین عمل کرده با این تفاوت که با قطع برق اسپول به محل اول خود برنمی‌گردد.

فرمان ۵/۳

فرمان ۵/۳ به گونه‌ای می‌باشد که این شیر‌ها دارای دو بوبین می‌باشند و یک موضع اضافی نسبت به دو مدل قبل دارند. در حالت بدون فرمان اسپول در حالت وسط قرار دارد که بسته به مدل شیر می‌تواند حالت نرمال بسته و یا نرمال باز یا همان وسط باشد.

سیم کشی شیر برقی پنوماتیک

سیم کشی شیر برقی پنوماتیک یکی از مراحل نصب شیر برقی و اتصالات پنوماتیکی آن است. بوبین یا سیم‌پیچ در شیر برقی به دو رشته سیم مستقل وصل می‌شود که در صورت نصب سیم ارت تعداد رشته سیم‌های متصل به این سیم‌پیچ به ۳ سیم افزایش پیدا می‌کند؛ ولی اغلب انجام سیم کشی در شیر برقی‌های پنوماتیک با حداقل دو رشته سیم هم انجام می‌گیرد. همچنین بعضی از انواع شیر برقی‌ها دارای دو بوبین هستند که در این حالت حداقل ۴ رشته سیم در سیم کشی شیر برقی پنوماتیک به کار گرفته می‌شود. لازم به ذکر است که بوبین‌ها در شیر برقی با هر دو جریان برق AC و DC قادر به کار هستند. از این حیث در بوبین‌های ۲۲۰ ولت جریان متناوب AC توالی اتصال سیم کشی شیر برقی پنوماتیک خیلی اهمیتی ندارد.

در مقابل در اتصال بوبین‌های جریان مستقیم DC لازم به رعایت توالی اتصال سیم‌های مثبت و منفی است. در صورتی که بوبین مجهز به سیم کشی داخلی باشد از جفت رشته سیمی که از داخل آن خارج شده است؛ برای اتصال الکتریکی استفاده می‌گردد. ولی لازم به ذکر است که اغلب بوبین‌های موجود در انواع شیر برقی‌ها بدون کابل هستند. در این صورت برای اقدام به سیم کشی لازم است که قاب پلاستیکی بوبین را جدا کرده و به قسمت ترمینال‌های آن دسترسی مستقیم داشت. بخش مربوط به اتصالات الکتریکی به صورت ۳ شاخه با بوبین شیر برقی در ارتباط است که این اتصالات شامل فاز و نول یا اتصالات مثبت و منفی ۲۴ ولت و دیگری ارت یا اتصال به زمین است.

پس از انجام اتصالات الکتریکی در بوبین؛ لازم است که آن‌را در داخل زبانه انتهایی بدنه شیر برقی پنوماتیک نصب کرد. برای محکم شدن اتصال بوبین به بدنه شیر برقی؛ بایستی از یک مهره پلاستیکی یا فلزی بهره گرفت.

در سیم کشی شیر برقی پنوماتیک لازم است که کلیه اقدامات ذیل را به منظور عملکرد صحیح دستگاه و افزایش طول عمر مفید آن رعایت کرد:

✔ بررسی سطح شیلنگ پنوماتیک از حیث سالم بودن و نداشتن پارگی یا سوراخ قبل از نصب شیر برقی الزامی است.
✔ به خاطر داشته باشید که نیاز به شستشوی شیلنگ پنوماتیک وجود ندارد.
✔ از آن‌جایی‌که شیلنگ‌های پنوماتیک به صورت رول‌های ۱۰۰ متری تولید و روانه بازار می‌شوند؛ برای استفاده در نصب لازم است که به قطعات مناسب و مورد نیاز برش بخورند.
✔ برش زدن شیلنگ‌ها باید به صورت کاملا صاف و بدون زدگی انجام شود و به هیچ وجه به صورت برش‌های منحنی انجام نشود.
✔ پس از اتمام سیم کشی شیر برقی پنوماتیک لازم است که مهره انتهایی بوبین در محل خود نصب گردد در غیر این صورت و با شل شدن سیم پیچ در اثر فرآیند فعالیت؛ خطر جریان کشی و سوختن آن وجود دارد.
✔برای حذف سر و صدای ناشی از کارکرد شیر برقی لازم است که تخلیه هوای شیر اگزوز در محل نصب گردد.
✔ بایستی از اتصال برق با ولتاژ مخالف شیر برقی جدا پرهیز گردد. به عنوان مثال بیستی از اتصال برق ۲۲۰ ولت به بوبین ۲۴ ولت و یا برعکس خودداری گردد.

سخن نهایی

همان طور که مشاهده کردید در این مطلب سعی به توضیح در مورد طرز کار شیر برقی پنوماتیک و انواع فرمان‌ها صورت گرفت. امروزه از این شیر‌ها به منظور طراحی سیستم‌های کنترلی و همچنین جهت قطع و وصل جریان و جلوگیری از برگشت جریان استفاده می‌شود. با شناخت دقیق کارکرد آن می‌توانید جهت رفع نیاز خود خرید مناسبی داشته باشد.فروشگاه جی اس اف هیدرولیک آماده شنیدن سوالات و نظرات شما عزیزان می‌باشد.

بروزرسانی 1402/07/12

دیدگاهتان را بنویسید