کاربرد سیستم پنوماتیک

برای شناخت و انتخاب ابزارآلات و تجهیزات پنوماتیکی، صاحبان صنایع نخست باید شناخت کافی در رابطه با سیستم پنوماتیکی کسب کنند. ما در این مقاله تلاش کردیم تا سیستم‌های پنوماتیک و هیدرولیک و کاربردهای آن‌ها را به طور خلاصه برایتان معرفی کنیم. همه‌ی دستگاه‌هایی که می‌شناسیم، به نوعی انرژی برای انجام و راه اندازی سیستم خود نیازمندند. انرژی مکانیکی رکن اصلی مورد نیاز جهت کار ماشین‌های صنعتی است و به طریقی باید نیروی مورد نیاز برای به کار انداختن تجهیزات را تامین کرد. نیروی مایعات مشخص، برای تولید انرژیِ نیروهای هیدرولیک استفاده می‌شود.

برخی ماشین‌ها توانایی ترکیب منابع انرژی و نیروها را دارند، برای مثال دوچرخه‌های الکتریکی که با پدال زدن لامپ‌های کم مصرف را روشن می‌کنند. ولی برخی دستگاه‌های دیگر به دلایل متفاوت اعم از کارایی یا ایمنی فقط وابسته به یک منبع انرژی می‌باشند. پنوماتیک سیستمی است که از هوای فشرده جهت تولید انرژی استفاده می‌کند. پنوماتیک با قدرت باد تجدیدپذیر فرق می‌کند. در واقع انرژی باد برای تبدیل توربین‌های ژنراتور از نیروگاه‌های محلی بهره می‌برد ولی پنوماتیک هوای داخلی داشته و به فشارهای هوای محصور در فضای بسته وابسته است.

پنوماتیک و نحوه کارکرد

سیستم پنوماتیک چیست؟

سیستم پنوماتیک سیستمی بوده که برای انجام کار از هوای فشرده شده استفاده می‌کند. این سیستم هوارا جمع آوری کرده و آنرا به دور مدار انتقال می‌دهد و با استفاده از انرژی تولید شده وظایف تعیین شده خودرا انجام می‌دهد. در انواع تجهیزات اتوماتیک و دستی، در صنعت معدن و یا ساخت و ساز این سیستم‌های پنوماتیک کاربردهای زیادی دارند. این سیستم را هم در اشیائی که روزانه با آن‌ها سرو کار دارید و هم در تجهیزات صنعتی می‌توانید بیابید. مثلا وقتی بادکنکی را باد می‌کنید در واقع هوارا از ریه‌های خود به درون فضای پلاستیکی بسته شده می‌فرستید و اگر هوای زیادی را اضافه کنید بادکنک به علت افزایش فشار داخل خود، خواهد ترکید ولی اگر آنرا رها کنید، بخاطر تخلیه انرژی خود پرواز خواهد کرد و این نشان‌دهنده‌ی قدرت فشار هوای داخل بادکنک می‌باشد. همچنین پیانوهای پخش کننده و اندام‌های لوله، از هوای فشرده شده جهت تولید موسیقی استفاده می‌کنند. دریل‌های دندانپزشکی نیز برای چک و تمیز کردن از نیروهای پنوماتیک بهره می‌برند. پیشرفت روز افزون علم و فناوری باعث شد که از این سیستم پنوماتیک برای تولید ربات نیز استفاده شود.

اجزای پنوماتیک

اجزای پنوماتیک و نحوه کارکرد

در یک ماشین مولفه‌های مختلفی جهت کارکرد نیروهای پنوماتیک نیاز هست. تجهیزات و قطعاتی که هوای اطراف را جذب کرده، آن هوا را تبدیل به یک انرژی مفید می‌کنند و در نهایت جهت تامین انرژی موتور، آنرا در یک محل خاص توزیع کنند. در دستگاه پنوماتیک، کمپرسور هوا حجم گاز درون دستگاه را کاهش داده و این کاهش حجم فشار گاز سبب جمع آوری مولکول‌های هوا و درنتیجه افزایش فشارهوا می‌شود. دریچه‌هایی مسیر را جهت بازکردن جریان هوا باز می‌کنند و این اتفاق سبب حرکت مولکول‌ها به سمت محرک می‌شود. که این خود نیرویی برای قدرت دستگاه است. تعداد دریچه‌ها در تعادل فشار نقش دارند. وجود بخار آب، ذرات گردو غبار یا باقی عوامل آلوده در هوا سبب ایجاد اصطکاک در قسمت‌های پنوماتیک می‌شود. برای رفع این مشکل قبل از استفاده از هوای فشرده، این هوا تصفیه می‌شود.

کمپرسور

کمپرسور هوا یکی از تجهیزات و مولفه‌های اصلی سیستم پنوماتیک است. این قطعه هوا را از اطراف جمع آوری و با کاهش حجم آن، هوارا ذخیره کرده و در یک فضای بسته محصور می‌کند. جاروبرقی‌ها نمونه‌ای از کمپرسورهای هوا می‌باشند.

◀ مشاهده و خرید انواع کمپرسور باد پنوماتیک در فروشگاه جی اس اف

سیلندر

حرکت سیلندرهای هوا براساس سیگنال انرژی است و نیرویی که سبب ایجاد انرژی موتور می‌شود را تولید می‌کنند. سیلندرها اغلب خطی حرکت می‌کنند ولی بعضی از آن‌ها با توجه به مدل خاصی که دارند حرکت متفاوتی از خود بروز می‌دهند. زمانیکه سیلندر آسیب دید برای جلوگیری از آسیب به بقیه تجهیزات سیستم باید آن را تعویض کنیم تا منظم بچرخد.

◀ مشاهده و خرید انواع سیلند پنوماتیک در فروشگاه جی اس اف

محرک

محرک وقتی سیگنال‌های پشت سر هم انرژی را دریافت می‌کند با باز و بسته کردن دریچه‌های این سیستم پنوماتیک، انرژی این سیگنال‌ها را به انرژی مکانیکی تبدیل می‌کند. کمک به انتقال قدرت از ویژگی‌های بارز محرک هاست.

موتور

نیروگاه و منبع اصلی دستگاه، موتور است. حرکت سیلندرها آنرا به کار می‌اندازد. موتورهای هوا در اشکال و ابعاد مختلف وجود دارند.

در چه مواردی از پنوماتیک استفاده می‌شود؟

امروزه پنوماتیک وارد بسیاری از صنایع شده و در عرصه‌های مختلفی می‌توان شاهد حضور این تکنولوژی بود. این سیستم انرژی لازم برای فعالیت انواع ماشین آلات را فراهم نموده و آن‌هارا راه‌اندازی می‌کند. به طوریکه همان فعالیتی که با یک دستگاه الکتریکی یا یک موتور هیدرولیک میتواند انجام شود را با یک دستگاه پنوماتیک نیز می‌توان به سرانجام رساند. پنوماتیک شاید کسل کننده به نظر بیاید ولی کاربرد‌های سرگرم کننده‌ای دارد. برای نمونه، دستگاه‌های ورزشی که مقاومت آن‌ها توسط سیستم‌های پنوماتیک حاصل می‌شود و یا پیانوهایی که پخش صدایشان بخاطر این سیستم می‌باشد. در ادامه کاربرد پنوماتیک در صنایع مختلف را به صورت تخصصی برایتان بیان خواهیم کرد. با ما همراه باشید.

آشنایی با انواع اتصالات پنوماتیک و خرید محصولات پنوماتیک از فروشگاه جی اس اف هیدرولیک

کاربرد سیستم پنوماتیک در ربات‌ها

کاربردهای گسترده و قابل توجهی از سیستم پنوماتیک را می‌توان در تجهیزات صنعتی، دنیای ماشین آلات و صنعت یافت. در مدل‌های مختلفی از ربات‌ها نیز می‌توان نیروهای تولید شده توسط سیستم پنوماتیک را مشاهده کرد. مثلا ربات‌های تعریف شده توسط رایانه قادر به داشتن ابزارهای برش هیدرولیکی یا سمپاش‌های پنوماتیک میباشند. به طور گسترده ماشین‌های کارخانه پنوماتیک با استفاده از مکش جهت برداشتن، قرار دادن، ، فشردن وسایل به یکدیگر و یا نگه داشتن آن‌ها استفاده می‌شوند. یکی از مزیت‌های مهم سیستم پنوماتیک استفاده از آن در دستگاه‌های شیردوشی گاو است که در این دستگاه به طور خودکار لیوان‌های مکش به پستان‌های حیوان متصل و رها می‌شود.

استفاده از دستگاه‌های پنوماتیک در صنعت حمل و نقل

کاربرد دستگاه‌های پنوماتیک طیف وسیعی از صنایع را دربرمی‌گیرد. حمل و نقل از موارد استفاده از دستگاه‌های پنوماتیک می‌باشد. از قرن نوزدهم فناوری لوله‌های انتقال پنوماتیک توسط رستوران‌ها، بانک‌ها و بیمارستانها مورد استفاده قرار گرفته است تا انواع ابزارهارا به صورت ایمن و با سرعت مناسب توسط این لوله‌های هوایی از بخشی از ساختمان به بخش دیگر منتقل کند. جواب قرن بیست و یک به توماس ادیسون، پیشگام خودروهای برقی و مخترع مطرح ایلان ماسک و نظریه‌ای که او آن را hyperloop می‌نامد، است. قطارهای پرسرعتی که درون لوله‌های غول پیکر بسته بوده که انگار شبیه به لوله‌های پنوماتیک معمولی است ولی با آن‌ها فرق دارد. اتومبیل‌های مسافربری که بجای هوای فشرده توسط لوله‌های کم فشار حرکت می‌کنند.

کاربرد سیستم پنوماتیک در ربات‌ها

بهترین جایگزین برق

از مزیت‌های سیستم پنوماتیک می‌توان به بی‌خطر بودن هوای مورد استفاده آن‌ها اشاره کرد. نگرانی اصلی در رابطه با ماشین‌های الکتریکی به ویژه اگر با مواد سریع الاشتعال مثل دیزل یا بنزین کارکنند، پدیدآمدن آتش سوزی برقی در مکانهای مستعد آتش سوزی می‌باشد. هوا تنها ابزار مورد استفاده در سیستم پنوماتیک است و این موضوع از آتش سوزی‌های خطرناک جلوگیری خواهد کرد. در این سیستم از هوای معمولی اطراف ما که اکسیژن و نیتروژن دارد استفاده می‌شود. چنانچه اگر هوای مورد استفاده در پنوماتیک نشتی ایجاد کند خطر کمتری دارد. اگر در سیستم مورد نظر خود نشتی دارید نگرانی شما بلاک شدن فشار هوای فشرده است و جهت اینکه دستگاه دوباره راه اندازی شود نیاز به آب‌بندی نشتی دارید. مزایای دیگر ماندگاری بیشتر آن‌ها و کمتر نیازمند مراقبت بودن آن‌هاست. چون این سیستم‌های پنوماتیک از مایعات هیدرولیک یا برق استفاده نمی‌کنند. در نتیجه کمتر آسیب دیده و برای مدت زمان طولانی‌تری قابل استفاده هستند.

سخن نهایی

در این مقاله به بررسی “کاربرد سیستم پنوماتیک” پرداختیم. جی اس اف هیدرولیک با آغوشی باز پذیرای نظرات و سؤالات شماست؛ برای ما کامنت بگذارید یا با شماره‌های درج شده در وبسایت با ما تماس بگیرید.

تاریخ انتشار 1401/08/17

دیدگاهتان را بنویسید