کمپرسور باد صنعتی

کمپرسور باد صنعتی دستگاهی است که هوای فشرده شده یا متراکم شده مورد نیاز ابزار بادی را تامین می‌کند و کاربرد‌های مهمی در مکان‌های صنعتی (کارخانه‌ها و کارگاه‌ها) از جمله خودرو‌سازی، حمل و نقل، پتروشیمی، معدن، صنایع دفاعی و… دارند، به همین دلیل به آن‌ها کمپرسور صنعتی یا کمپرسور هوا صنعتی می‌گویند. کمپرسور باد صنعتی شامل دو دسته روغنی و بدون روغن است که ۱۰۰ لیتر تا ۵۰۰۰ لیتر هوای فشرده تولید می‌کند. یک مخزن در کمپرسور باد پنوماتیک استفاده می‌شود که روغن داخل مخزن پمپ‌های قرار داده شده روغن را به جداره داخلی و سیلندر می‌پاشند. روغن کمپرسور متناسب با نیاز و کارکرد در صنایع، در مدل‌های مختلفی همچون کمپرسور‌ باد با عملکرد سیلندر پیستونی، کمپرسور باد با عملکرد اسکرول، کمپرسور باد با عملکرد روتاری تولید و به بازار عرضه می‌شوند. روش کار هر کمپرسور باد صنعتی با دیگری تفاوت دارد و برای هدف خاصی از آن‌ها استفاده می‌گردد. کمپرسور یا سیلندر در بین صنعتگران جایگاه خاصی دارد و در میان کمپرسورهایی که در بازار وجود دارد، بهترین عملکرد را دارد.

مهم ترین اجزا تشکیل دهنده کمپرسور باد صنعتی

کمپرسور باد صنعتی که پمپ باد صنعتی نیز نامیده می‌شود، شامل مجموعه قطعات به هم پیوسته‌ای است که همه با هم طی انجام یک فرآیند، هوا را به صورت متراکم در می‌آورند. در ادامه برای آشنایی بهتر با کمپرسور هوا صنعتی به معرفی مهم‌ترین قطعات آن می‌پردازیم.

مخزن کمپرسور

هوایی که توسط کمپرسور باد صنعتی فشرده شده، برای استفاده دوباره باید ذخیره شود. طراحی مخزن کمپرسور طوری انجام شده که فشار زیاد هوا را تحمل می‌کند، در واقع وظیفه اصلی مخزن کمپرسور، ذخیره هوای فشرده شده است و توانایی تحمل فشار یا ذخیره هوا بین ۸ تا ۱۳ بار را دارد.

مزیت‌ دیگری که مخزن کمپرسور دارد، مقاومت در برابر خوردگی است که در انتخاب ضخامت جداره بسیار با اهمیت است چون هوای متراکمی که در مخزن ذخیره شده، بعد از مدتی رطوبت آزاد می‌کند که در طولانی مدت موجب زنگ‌زدگی و خوردگی جداره مخزن‌ کمپرسور می‌شود و عمر مخزن را کم می‌کند و یا حتی عواقب غیر قابل جبرانی ممکن است به دنبال داشته باشد.

مخزن کمپرسور
شیر یک طرفه کمپرسور

شیر یک طرفه کمپرسور

اگر هوای فشرده مخزن به محفظه تراکم برگردد، موتور کمپرسور انرژی زیادی را برای غلبه بر فشار هوای فشرده صرف می‌کند، بنابراین انرژی الکتریکی و مصرف برق افزایش می‌یابد، عمر دستگاه کم و هزینه برای تعمیرات آن نیز بیشتر می‌شود. شیر یک طرفه قطعه مهمی در کمپرسور هوا به شمار می‌رود که مهندسین طراح در ورودی مخزن از آن برای جلوگیری از افزایش هزینه و کاهش عمر دستگاه کمپرسور هوا استفاده می‌کنند.

شیر یک طرفه با استفاده از فنر و اورینگ به صورتی عمل می‌کند که هوای فشرده شده از طریق کمپرسور به پشت شیر می‌رود، فشار هوا فنر را فشرده می‌کند و و در نتیجه هوای فشرده وارد مخزن می‌شود و بعد از آن فنر به حالت اول خود برمی‌گردد و به اورنینگ برای کم کردن نشتی در مخزن نیرو وارد می‌کند.

سوپاپ اطمینان کمپرسور

سوپاپ اطمینان قطعه کوچکی از کمپرسور باد است که ایمنی دستگاه را بالا می‌برد و با توجه به اینکه رعایت ایمنی در کمپرسور باد صنعتی از موارد مهم و ضروری در طراحی آن است؛ سوپاپ اطمینان روی مخزن قرار داده شده است. کار قطعه سوپاپ اطمینان به این صورت است که اگر فشار هوا بیشتر از حد مجاز باشد، به صورت مکانیکی باز می‌شود و هوای اضافی که در مخزن وجود دارد را تخلیه می‌کند.

سوپاپ اطمینان کمپرسور
گیج فشار کمپرسور

گیج فشار کمپرسور

گیج فشار کمپرسور یا فشار سنج، قطعه مهمی است که باید روی کمپرسور باد صنعتی نصب شود تا فشار هوایی که در مخزن وجود دارد را اندازه‌گیری کند. زمانی که فشار هوا بیش از حد مجاز باشد اتصال برق دستگاه باید قطع شود؛ چون مخزن بر حسب فشار مشخصی ساخته شده و توان تحمل فشار ‌بیش از حد معین را ندارد.

سنسور حرارتی کمپرسور

متراکم کردن هوا در کمپرسور باد صنعتی، با مقداری حرارت همراه است؛ چون برخورد ذرات هوا با هم بیشتر شده و با این وجود دما افزایش می‌یابد. این مقدار حرارت، توسط سنسور حرارتی که سر راه خروجی هوا فشرده نصب شده اندازه‌گیری می‌شود؛ یعنی عملکرد کمپرسور را زمانی که دما به حد بحرانی برسد، با هشداری که می‌دهد، متوقف می‌کند و از ایجاد خطر و مشکل در کمپرسور جلوگیری می‌کند.

سنسور دما کمپرسور
فیلتر کمپرسور صنعتی

فیلتر کمپرسور صنعتی

زمان فشرده کردن هوا در کمپرسور صنعتی مقداری از قطرات روغن با هوا ترکیب می‌شود و به داخل مخزن می‌رود و برای کم کردن روغن در هوای فشرده، از فیلتر کمپرسور استفاده می‌شود. مزیت دیگر فیلتر در کمپرسور باد صنعتی روغنی و بدون روغن این است که رطوبت یا قطرات آب که از هوای سرد شده در مخزن ایجاد شده و همراه هوا از مخزن خارج شده را جذب می‌کند؛ یعنی رطوبت هوای خروجی را جذب می‌کند.

سخن نهایی

کمپرسور باد صنعتی دستگاهی است که هوای فشرده شده و متراکم شده مورد نیاز دستگاه‌های بادی را تامین می‌کند و به دلیل کاربردهای گسترده‌ای که در صنعت دارد طرفداران زیادی پیدا کرده است این کمپرسور که پمپ باد صنعتی نیز نامیده می‌شود از مجموعه قطعاتی تشکیل شده است که طی یک فرآیند هوا را به صورت فشرده و متراکم در می‌آورد. در صورت تمایل به کسب اطلاعات بیشتر با کارشناسان ما در جی اس اف هیدرولیک تماس بگیرید و از فرصت مشاوره رایگان جهت انتخاب بهترین گزینه استفاده نمایید.

📝امیدواریم که این مقاله برای شما مفید بوده باشد نظرات و تجربیات خود را از خواندن این مقاله از طریق کامنت با ما به اشتراک بگذارید .📝

بروزرسانی 19.10.00

دیدگاهتان را بنویسید